• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Refining Teaching Strategies for "Engineering" in Elementary and Junior High School Science

Research Project

Project/Area Number 20K03201
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Hitomi Hisaki  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (10218729)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科教育 / 小学校理科 / 中学校理科 / ものづくり / 理科 / 授業研究 / 科学教育 / カリキュラム
Outline of Research at the Start

本研究は,理科学習としてのものづくりの指導方略の洗練化を図り,質の高い指導方法を提案しようとする。具体的には次の3点に焦点化する。
(1)小・中学校理科におけるものづくりに関して,学習内容や指導方法に対する教員の意識や指導観などを調査し,ものづくりの指導に関する課題を焦点化する。
(2)科学と技術的内容の融合を積極的に取り入れたアメリカの教育プログラム等を分析し,理科における技術的内容の扱いや指導方法の特質を探る。
(3)理科におけるものづくりに関して適切な学習内容と質の高い指導方法を提案する。授業実践を通して児童・生徒のものづくりに関する理解や意識等を分析し,指導方略の妥当性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The characteristics of unit structures and teaching methods of two STEAM education programs (Engineering is Elementary and Engineering the Future) developed at the Boston Museum of Science in the United States were analyzed. Two characteristics were pointed out that 1) the Engineering Design Process is the basis of learning, and it is designed to aim for understanding of the process itself, and 2) knowledge related to science and mathematics are learned as needed while solving problems related to the theme. The concept of "Integration" based on the trend of STEAM education was considered. It was confirmed that the level of "Integration" is expected to be acquired as an outcome of learning and is an important concept in curriculum structure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカのSTEAM教育に沿った科学教育プログラムおいて,基礎・基本の理解から応用へ向かう日本の理科カリキュラムとは異なる考え方に沿った学習単元の構成やものづくり活動が設計され,成果を挙げつつあることが確認された。日本の理科のものづくり活動とSTEAM教育との共通性や親和性を整理することは,日本の理科のものづくり活動が,探究型へ転換する上で有効な手がかりになり,ものづくり活動の指導方略を洗練化に寄与すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] STEAM教育とどう向き合うか2024

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム(大日本図書)

      Volume: 67 Pages: 4-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科における自由研究を支援する上で考えたいこと2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 72 Pages: 5-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM/STEAM教育の推進を考える上での視点の整理2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・ボストン科学館で開発されたSTEM教育プログラムの事例 -プログラムの概要とカリキュラム・オーバーロードへのコメント-2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ボストン科学館の科学教育プログラムEngineering the Future の特徴2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的に学習に取り組む態度」の評価に関わる論点の整理2022

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育の立場から日本発STEAM教育と小学校コンピューティング教育に関する考察2021

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] エンジニアリング・デザインの視点とそれを導入した理科学習の事例2020

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第14巻 初等理科教育2021

    • Author(s)
      片平克弘,木下博義,ほか34名
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      協同出版社
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi