Project/Area Number |
20K03201
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
Hitomi Hisaki 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (10218729)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 理科教育 / 小学校理科 / 中学校理科 / ものづくり / 理科 / 授業研究 / 科学教育 / カリキュラム |
Outline of Research at the Start |
本研究は,理科学習としてのものづくりの指導方略の洗練化を図り,質の高い指導方法を提案しようとする。具体的には次の3点に焦点化する。 (1)小・中学校理科におけるものづくりに関して,学習内容や指導方法に対する教員の意識や指導観などを調査し,ものづくりの指導に関する課題を焦点化する。 (2)科学と技術的内容の融合を積極的に取り入れたアメリカの教育プログラム等を分析し,理科における技術的内容の扱いや指導方法の特質を探る。 (3)理科におけるものづくりに関して適切な学習内容と質の高い指導方法を提案する。授業実践を通して児童・生徒のものづくりに関する理解や意識等を分析し,指導方略の妥当性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
The characteristics of unit structures and teaching methods of two STEAM education programs (Engineering is Elementary and Engineering the Future) developed at the Boston Museum of Science in the United States were analyzed. Two characteristics were pointed out that 1) the Engineering Design Process is the basis of learning, and it is designed to aim for understanding of the process itself, and 2) knowledge related to science and mathematics are learned as needed while solving problems related to the theme. The concept of "Integration" based on the trend of STEAM education was considered. It was confirmed that the level of "Integration" is expected to be acquired as an outcome of learning and is an important concept in curriculum structure.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アメリカのSTEAM教育に沿った科学教育プログラムおいて,基礎・基本の理解から応用へ向かう日本の理科カリキュラムとは異なる考え方に沿った学習単元の構成やものづくり活動が設計され,成果を挙げつつあることが確認された。日本の理科のものづくり活動とSTEAM教育との共通性や親和性を整理することは,日本の理科のものづくり活動が,探究型へ転換する上で有効な手がかりになり,ものづくり活動の指導方略を洗練化に寄与すると考えられる。
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