• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal and Verification of Quantitative and Qualitative Evaluation Methods for Design Learning Achievement in Engineering Education

Research Project

Project/Area Number 20K03213
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKogakuin University

Principal Investigator

MISAKI DAIGO  工学院大学, 工学部, 准教授 (00361832)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords工学教育 / デザイン教育 / デザイン思考 / オンライン教育 / ストレス評価 / 共感力 / 生体データ / AIおよびICT活用 / ファシリテーション / ダイバーシティ&インクルージョン / 音声分析 / 文理融合教育 / クリエイティブスペース / シグニファイア / サービスロボット / 皮膚電気活動 / チームワーク / PBL / 学習達成度の評価 / 学際融合教育 / 認知心理学
Outline of Research at the Start

本研究では,日本国内の産業の基盤である工学教育にデザイン教育の要素を組み込むことで,現在の社会情勢にあった工学教育のカリキュラムの構築方法およびデザイン教育の学習達成度に関する効果的および科学的かつ“現場で導入が可能な”評価方法を提案する.この提案による工学教育とデザイン教育との融合が実現することで労働生産性の向上や働き方改革など現在の日本の社会問題を大きく改善することが可能となる.

Outline of Final Research Achievements

This study proposed and verified evaluation methods for design learning in engineering education. Amid the COVID-19 pandemic, we conducted online design education and projects, analyzing the biometric data and conversation content of the student subjects. The analysis using the proposed methods revealed that, while current design education improves students' empathy in the short term, it lacks long-term empathy development. Based on these results, we advanced research into experiential systems that provide a stronger sense of reality, obtaining fundamental data for the development of engineers through the integration of engineering and design education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、工学教育とデザイン教育の融合による新たな教育手法を提案し、その有効性を実証することを目的としている。社会的には、COVID-19パンデミックにおけるオンライン教育の普及を背景に、オンライン環境での学習効果やストレス評価の手法を開発し、これにより多様な教育環境での教育効果を向上させる可能性がある。学術的には、デザイン思考を取り入れた教育カリキュラムの構築とその評価手法を確立し、学生の共感力やクリエイティビティの向上に寄与する。さらに、AIやICTを活用した評価システムの精度向上を目指し、教育工学および生理心理学の分野で新たなアプローチを提供する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Int'l Joint Research] Stanford University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Stanford University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] A proposal for the stress assessment of online education based on the use of a wearable device2021

    • Author(s)
      Takuma Odaka and Daigo Misaki
    • Journal Title

      Journal of Research and Applications in Mechanical Engineering (JRAME)

      Volume: 9 Pages: 1-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] シグニファイアを用いた環境デザインに関する研究2024

    • Author(s)
      早川佳吾, 田村龍哉, 見崎大悟
    • Organizer
      第11回イノベーション教育学会年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Analyzing the Effectiveness of Diversity Experiences in the Classroom for Design Education2023

    • Author(s)
      Daigo Misaki, Sam Hong and Miyu Inoue
    • Organizer
      Clive L. Dym Mudd Design Workshop XIII
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing Spatial Elements for Enhanced Creativity: A Comparative Study Within Kogakuin University’s Campus2023

    • Author(s)
      Keigo Hayakawa and Daigo Misaki
    • Organizer
      The 22st International Symposium on Advanced Technology (ISAT-22)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Adapting Design Thinking to engineering education in the Asian context2023

    • Author(s)
      Daigo Misaki
    • Organizer
      The 22st International Symposium on Advanced Technology (ISAT-22)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diversity Experience using the Human Augmentation and impact on Design2023

    • Author(s)
      Samu Hong and Daigo Misaki
    • Organizer
      The 22st International Symposium on Advanced Technology (ISAT-22)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サービスロボットを教材とした文理融合教育の実施と評価について2022

    • Author(s)
      見崎大悟、森岡 耕作
    • Organizer
      イノベーション教育学会第10回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] NASAゲームをもちいた効果的なチームワーク学習に関する可視化手法の研究2022

    • Author(s)
      小高拓馬、見崎大悟
    • Organizer
      第9回イノベーション教育学会年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインディスカッションにおける音声ピッチ分析によるファシリテーション効果検証に関する研究2022

    • Author(s)
      平柳卓也、見崎大悟
    • Organizer
      第9回イノベーション教育学会年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 工学部におけるデザイン講義の立ち上げとその評価手法についての検討2021

    • Author(s)
      見崎大悟
    • Organizer
      イノベーション教育学会第8回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Toward interdisciplinary teamwork in Japan: Developing team-based learning experience and its assessment2020

    • Author(s)
      Daigo Misaki ,Xiao Ge and Takuma Odaka
    • Organizer
      ASEE Annual Conference and Exposition
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Stress assessment of online education based on physiological psychology using wearable device2020

    • Author(s)
      Takuma Odaka and Daigo Misaki
    • Organizer
      The 11th TSME International Conference on Mechanical Engineering
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi