• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Material learning in elementary and junior high schools to realize deep learning by utilizing the characteristics of educational content

Research Project

Project/Area Number 20K03222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

KIKUCHI Yoichi  岩手大学, 教育学部, 教授 (50241493)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久坂 哲也  岩手大学, 教育学部, 准教授 (00779944)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords物質学習 / 小学校 / 中学校 / 理科 / 深い学び / 粒子概念 / 系統的学習 / 教育内容
Outline of Research at the Start

現在,学校教育の転換期に当たり,コンピテンシー育成と教育の内容論の融合が大きな課題になっている.本研究は小中学校の物質学習を対象にして,この課題に当たる.
物質学習の内容は,粒子概念の活用ができれば一貫性が強く,系統的学習や科学的思考力育成に取り組みやすいという大きな特徴がある.この一貫性を生かした学習は,資質・能力の育成においても特徴となる.「深い学び」の実現に向けて,この内容構造・特徴を生かす中で,個別の学習内容に適した授業を適切に配置することが望まれる.本研究はこの考え方で小中学校の物質学習の全体構想と授業開発を往還しながら実践的に研究し,これらの具体的な提案を行う.

Outline of Final Research Achievements

In this study, based on a consideration of the content theory of material learning in elementary and junior high schools, we developed an overall concept of material learning and classes for realizing deep learning. We have organized representative patterns of classes that intend "deep learning" by taking advantage of the systematics and content characteristics of material learning, and developed specific classes that apply to these patterns. We identified the points to be considered in conducting each class and the advantages of each class. The proposal of this study is a concrete model of material learning for the realization of deep learning in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在,学校教育における授業の在り方が大きく変わろうとしている.教育現場には具体的な授業改善の指針として「主体的・対話的で深い学び」が提示されている.この教育の転換に向けて様々な研究や取り組みが始まっているが,まだ手探りの状態である.
本研究は小中学校理科の物質学習を取り上げ,学習内容の俯瞰的視座から深い学びの実現に向けた実践的な研究を行った.その結果,物質学習の学習内容の特徴を生かした系統的な学習構想と代表的な深い学びの授業を開発した.これらは教育現場において,これからの物質学習の具体的なモデルとして重要な意義をもつものと考えられる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 主体的に学習に取り組む態度を育てる実験計画案の授業実践 ―小学校第6学年「水溶液の性質」を題材として―2023

    • Author(s)
      増田伸江,久坂哲也,菊地洋一
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 109-120

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 表現力育成のための発表ツールの開発と中学校理科における実践2023

    • Author(s)
      坂本有希,長坂雄斗,佐々木聡也,山内洋子,菊地洋一
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 89-100

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 1人 1 台端末を活用した「理科の見方・考え方」を促す授業デザインの構築 -言語ラベル機能を組み込んだデジタルノートの教育効果-2022

    • Author(s)
      小原翔太,久坂哲也,平澤傑,佐々木聡也,坂本有希,菊地洋一
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 9 Pages: 125-132

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Solution Learning Using Colloids Effectively in Lower Secondary School2021

    • Author(s)
      菊地 洋一,斉藤 友哉,久坂 哲也,佐々木 聡也,菊池 永
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 247-259

    • DOI

      10.11639/sjst.20073

    • NAID

      130008069415

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 水溶性物質の溶解による浮力の変化と質量保存 -深い学びのための異単元をつなぐ教材開発の一例として-2021

    • Author(s)
      村上祐,菊地洋一,武井隆明
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学開発センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 185-194

    • NAID

      120007034062

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 1 人 1 台端末を活用した理科授業の開発と評価 -探究過程の蓄積と「主体的に学習に取り組む態度」の育成及び評価-2021

    • Author(s)
      平澤傑,佐々木聡也,小原翔太,久坂哲也,菊地洋一
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 8 Pages: 52-57

    • NAID

      120007029108

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科「水の温まり方と水の動きの問題」2020

    • Author(s)
      加茂川恵司、菊地洋一
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 34 Pages: 9-14

    • NAID

      130007842034

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における有機物と分子の深い学び -粒子概念からの構築(3)2022

    • Author(s)
      加茂川恵司,菊地洋一
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における有機物と分子の深い学び -粒子概念からの構築(2)2021

    • Author(s)
      加茂川恵司,菊地洋一
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「反証」を取り入れた科学的探究の授業2021

    • Author(s)
      佐々木聡也,平澤 傑,小原翔太,菊地洋一,久坂哲也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子概念獲得のための対話を重視した理科授業 小学校4年生の実践から2021

    • Author(s)
      増田伸江,田中千尋,草野健,久坂哲也,菊地洋一
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における有機物と分子の深い学び ー粒子概念からの構築ー2020

    • Author(s)
      加茂川恵司、菊地洋一
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒が生徒に探究課題をつくる授業 -中学1年「白い粉の特定」の授業実践―2020

    • Author(s)
      佐々木聡也,菊地洋一,久坂哲也,平澤 傑
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回東北支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi