• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Climate Change Education Curriculum for Scientific Understanding of Global Warming

Research Project

Project/Area Number 20K03228
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Yoshimoto Naohiro  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10294183)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords気候変動 / 地球温暖化 / 気候変動教育 / 小学校理科 / 中学校理科 / カリキュラム / 科学的理解 / 小・中学校理科
Outline of Research at the Start

気候変動教育は、現在および将来の世代が地球温暖化 の現状や仕組みを科学的に理解し、地球温暖化問題の解決に向けて行動するための鍵である。しかし、小・中学校では地球温暖化の科学的理解を図る学習は十分に行われていない。この問題の背景には、気候変動が複雑系科学であり、その小・中学生向けの解説が容易ではないことがある。そこで本研究では、地球温暖化について小・中学生の科学的理解を図るため、児童生徒が持つ科学的知識と気候変動の科学を関連付けた小・中学校理科の気候変動教育カリキュラムを開発する。さらに、その実践可能性を検討する。

Outline of Final Research Achievements

In order to promote scientific understanding of global warming among elementary and lower secondary school students, a climate change education curriculum for elementary and lower secondary school science was developed that links the scientific knowledge of students with the science of climate change. As a result of investigating the logical relationship between the scientific knowledge acquired in each item of science and the science of climate change, it was possible to find a relationship in various items. For example, the absorption of carbon dioxide in the atmosphere by plants is linked to seasonal fluctuations in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere. Focusing on this relationship, we developed a lesson plan to deal with climate change in science learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科のみならず、社会科や総合的な学習の時間などで教科横断的に学習される地球温暖化の影響や適応、緩和の問題は、確かな科学的な根拠に基づいて議論されることが望ましい。それゆえ、小・中学校理科において地球温暖化を科学的に理解するカリキュラムの整備は重要である。さまざまな学年、項目において気候変動の学習機会を創出し、地球温暖化について児童生徒の科学的理解を図る。それによって、地球温暖化問題に関する探究的な学習の充実を図り、持続可能な社会の創り手の育成に寄与する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Study of Teaching and Learning on Characteristics of Japan's Weather and Air Masses in Winter: Focusing on Resource Utilization2023

    • Author(s)
      吉本直弘,巻川大和
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 71 Pages: 339-348

    • DOI

      10.32287/TD00032523

    • URL

      https://osaka-kyoiku.repo.nii.ac.jp/records/2093404

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 気候変動時代に求められる小学校理科の気象に関する学習とは何か2023

    • Author(s)
      吉本直弘
    • Organizer
      日本地学教育学会第77回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 冬季における日本の天気の特徴と気団に関する学習の授業開発2023

    • Author(s)
      小渕裕香,吉本直弘
    • Organizer
      2023年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書における気象災害および気候変動に関する内容の現状と課題2022

    • Author(s)
      吉本直弘
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2022年大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Misconceptions about fundamentals of climate change science among pre-service teachers in Japan2022

    • Author(s)
      Naohiro Yoshimoto
    • Organizer
      The 9th International Conference on Geoscience Education (IX GeoSciEd 2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地学教育で線状降水帯をどう扱うか2022

    • Author(s)
      吉本直弘
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理科「地学」における線状降水帯に関する学習の内容や方法の考察2022

    • Author(s)
      北野湧斗, 吉本直弘
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 台風の動きと天気の変化についての児童の記述に関する事例研究 ー小学校理科第5学年「天気の変化」ー2022

    • Author(s)
      森田真尋, 吉本直弘
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校の総合的な学習の時間における気候変動問題の自分ごと化を図る単元の開発2022

    • Author(s)
      天野日奈子, 谷口真実子, 林 徹郎, 吉本直弘
    • Organizer
      日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Analyzing climate change descriptions in secondary science textbooks2021

    • Author(s)
      Naohiro Yoshimoto and Kohei Ozaki
    • Organizer
      The 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理科で気候変動をどう扱うか -地学教育の立場から-2021

    • Author(s)
      吉本直弘
    • Organizer
      第25回教科「理科」関連学会協議会(CSERS)シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中学校理科における気候変動教育の現状と課題 -教科書分析を通して-2021

    • Author(s)
      吉本直弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における気候変動教育の充実を図る授業開発2021

    • Author(s)
      増田千紘・中東大星・吉本直弘
    • Organizer
      第70回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 冬季における日本の天気の特徴と気団に関する中学校理科教科書の分析2020

    • Author(s)
      巻川大和・吉本直弘
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 寒冷前線通過に伴う気温の変化の仕方とその出現頻度の分析 -中学校理科第2学年「気象とその変化」に関連して-2020

    • Author(s)
      吉本直弘・増田深愛
    • Organizer
      日本地学教育学会第74回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 冬季における日本の天気の特徴と気団に関する学習の考察 -資料の活用に着目して-2020

    • Author(s)
      巻川大和・吉本直弘
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Fostering scientific citizenship in an uncertain world (Proceedings of ESERA 2021)2022

    • Author(s)
      Carvalho, G.S., Afonso, A.S. and Anastacio, Z. (Eds.)
    • Total Pages
      1351
    • Publisher
      CIEC, University of Minho
    • ISBN
      9789728952822
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi