• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on practical evaluation of the ability raising program for the future scientists and engineers.

Research Project

Project/Area Number 20K03230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

HAYAFUJI YUKITAKA  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40325303)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords才能育成プログラム / 資質・能力の伸長 / 探究活動 / ジュニアドクター発掘・養成講座 / 受講生の達成水準との能力伸長 / 受講生の達成水準と能力伸長 / 次世代科学・技術者 / 人材育成
Outline of Research at the Start

本研究は,徳島県内の高等教育機関と共に,教育委員会と協同しながら,科学・技術分野の関連機関や地域の教育機関と連携して,理数・技術領域に意欲と才能を有する小学校5・6年生及び中学生を対象に,科学・技術者としての研究基礎要素の養成と先端的な科学技術における才能育成プログラムを体験させることで,持てる才能を確実に伸ばしながら,科学・技術者としての才能を開花させ,社会にイノベーションをもたらす能力を有する人材を育成する。また,獲得した知識・技能を活用して,多様な可能性を見出し,継続的に挑戦する資質・能力を有する人材を育成する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, a two-stage program was developed that incorporates inquiry activities from specialized research in a wide range of science and technology fields, emphasizing the qualities and abilities of inquiry . This program was implemented as a systematic talent development program tailored to individuals, targeting middle school students (including fifth and sixth graders) who demonstrate a certain level of motivation and talent in the fields of science, mathematics, and technology (information). It aimed to cultivate the next generation of scientists and engineers by fostering the ability to think independently, engaged in hands-on activities, explored from a broad perspective, and developed communication skills to convey their findings. Using an evaluation sheet with a rubric aligned with target standards, the evaluation of students in the talent development program was verified. The results empirically demonstrated that the logic of the overall evaluation of students was valid.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,学校,教育委員会,地域の関係機関と連携して,幅広い科学技術分野の専門研究の探究活動を取入れた二段階で構成される才能育成プログラムを開発した。選抜した理数・技術(情報)領域に一定水準以上の意欲と才能を有する中学生(小学5,6年生を含む)を対象に,次世代の科学・技術者の育成つながる個に応じた体系的な才能育成プログラムとして実施した。才能育成プログラムにおける受講生評価を検証した結果,受講生の総合判定のロジックは,統計的に妥当性を有するものと実証的に評価された。産学官民の連携による育成環境を活かして,科学技術系人材の育成が継続的に推進可能な汎用性を有する才能育成システムを構築した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 国際学生科学技術フェア(ISEF)の紹介と最近の実績2022

    • Author(s)
      早藤 幸隆,金児 正史,米延 仁志
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 70 Pages: 54-56

    • NAID

      40022819706

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Basic research on antioxidant activity in tea catechin2021

    • Author(s)
      早藤幸隆,猪本大翔,須賀一翔, 中西勇義,中原光翼
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 281-290

    • DOI

      10.24727/00028987

    • NAID

      120006994093

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29003

    • Year and Date
      2021-03-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 次世代の科学・技術者育成プログラムの実証的評価2023

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アルテミシニン誘導体の抗マラリア活性評価2023

    • Author(s)
      塚井優美・早藤幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2023(山口大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 1-置換イソインジゴの光物性評価2023

    • Author(s)
      鈴江康平・早藤幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2023(山口大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 5-置換インジルビンの選択的合成2023

    • Author(s)
      猪本光咲・猪本大翔・早藤幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2023(山口大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インジルビンの還元的カップリング合成2023

    • Author(s)
      藤村悠季・早藤幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2023(山口大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 水を媒体とした酢酸インドキシルからのインジルビンの選択的合成2022

    • Author(s)
      中西 勇義,早藤 幸隆
    • Organizer
      日本化学会 中国四国支部大会2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 化学反応速度を数学と化学の視点から探究する指導の提案:教科書のデータから化学反応速度を微分方程式としてとらえる学習2021

    • Author(s)
      金児正史,早藤幸隆,後藤顕一,土田 理
    • Organizer
      日本科学教育学会第 45 回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フラボノイド化合物の抗酸化活性評価に関する研究2020

    • Author(s)
      竹中 和葉,早藤 幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 貝紫色素の化学合成と染色の仕組みの探究2020

    • Author(s)
      須賀 優多,柿内 泰智,早藤 幸隆
    • Organizer
      日本理科教育学会 第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生を対象とする科学技術者育成 プログラムにおける資質・能力の実証的評価2020

    • Author(s)
      早藤 幸隆,胸組 虎胤,金児 正史 田村 和之,曽根 直人,米澤 義彦
    • Organizer
      日本理科教育学会 第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生を対象とする次世代の 科学技術者育成プログラムの実証的評価2020

    • Author(s)
      早藤 幸隆,胸組 虎胤,金児 正史 田村 和之,曽根 直人,米澤 義彦
    • Organizer
      日本科学教育学会 第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi