• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on teaching material knowledge and learning knowledge of science teachers for leading deep learning through inquiry

Research Project

Project/Area Number 20K03233
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Watanabe Shigeyoshi  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00230962)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科学習 / 教員養成 / 教材知 / 学習知 / 探究 / 熟達教員 / 教材研究 / 教員研修 / 理科教師
Outline of Research at the Start

近年の理科教育では,探究する学びの過程で学習者が既有の知識や技能を生かしながら情報を読み解き,思考力・判断力・表現力等を形成していくことが求められている。このような深い学びを成立させるためには,教材の特性を生かした学びの場の設定や対話的かつ協働的な学びを練り上げるための教材や資料の準備等が必要となる。そこで,本研究では,教師の理科の教材に関する知識(教材知)の実態,教師の学習に関する知識(学習知)の実態を明らかにし,教材知と学習知の融合による探究学習のための授業構想力と実践力を調査して,理科授業の改善と教員養成および教員研修のための方策を提起する。

Outline of Final Research Achievements

It was found that students in teacher training 1) are able to realize the need for basic and in-depth knowledge about content and teaching materials, and knowledge about everyday events related to teaching materials, with regard to "teaching material knowledge", but 2) are unable to focus on specific strategies for activating and expressing learners' thinking, with regard to "learning knowledge", and 3) are aware of the need to set a theme, prepare teaching materials and tools, and plan a lesson, but are weakly aware of the need to devise and select experimental methods, conduct preliminary experiments, and research teaching materials. Students who had completed their teaching practice reviewed their "teaching material knowledge" and "learning knowledge" through a process of self-reflection and improvement, and experienced teachers had an attitude of self-improvement as individuals, and acquired "teaching material knowledge" and "learning knowledge" as assets for new practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって明らかになった教員養成段階の大学生の「教材知」「学習知」の特徴と傾向は、理科教育の理論を実践に結び付るための講義や演習において習得・活用・探究の展開と、その流れで学習するときの視点と方法を提示する。また、「探究」的な学びを構想する過程で、実験方法の考案や選択を検討する学びと、予備実験および教材研究を行う経験が鍵になることを示唆する。また、探究を通した深い学びのためには、教師が1時間の授業を成立させるためのPDCAサイクルで「教材知」「学習知」を考える視点から、長期的な視野で「教材知」「学習知」の習得と熟成を考えるように転換する課題があることを明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校教員免許取得希望者の理科に対する意識調査22024

    • Author(s)
      渡邉重義,飯野直子
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 41 Pages: 73-80

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知3-理科教員を目指す学生が考える探究のための資質・能力-2023

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 49 Pages: 5-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知4-事象の解釈における知識の活用-2023

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      第73回日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 21 Pages: 306-306

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びを導く理科教師の教材知・学習知に関する研究3:教員養成段階の大学生が考える探究のための教材知・学習知2023

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 72 Pages: 287-294

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知・学習知2-理科教員を目指す学生が求める教材についての知識2022

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 48 Pages: 9-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICT機器を用いたデータの測定とグラフの作成2022

    • Author(s)
      古閑慶成、渡邉重義
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 48 Pages: 5-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知・学習知2-理科教員を目指す学生が考える教材研究と学習構想-2022

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 20 Pages: 216-216

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びを導く理科教師の教材知・学習知に関する研究2:教員養成段階の大学生が考える教材研究と学習構想2022

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 255-262

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びを導く理科教師の教材知・学習知に関する研究1:教員養成における大学生の実態調査2021

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 229-236

    • NAID

      120007180166

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知-理科教員を目指す学生が求める資質・能力-2021

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 19 Pages: 189-189

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 共通性・多様性の視点で捉える細胞教材の開発とカリキュラム・デザイン2020

    • Author(s)
      渡邉重義,鳥井元翔多
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 195-202

    • NAID

      120006948867

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 豚足の骨から広がる探究教材の開発3-軟骨細胞の観察から発展する学びの可能性-2020

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Journal Title

      日本理科教育学会支部大会発表論文集

      Volume: 46 Pages: 30-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 熊本市動植物園における探究的な学びの提案-豚足の骨を活用した社会教育-2020

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 35(1) Pages: 13-18

    • NAID

      130007944423

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 市販のメダカを用いた体色遺伝に関する基礎研究22024

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第108回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知3-理科教員を目指す学生が考える探究のための資質・能力-2023

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      令和4 年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知4-事象の解釈における知識の活用-2023

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      第73回日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 市販のメダカを用いた体色遺伝に関する基礎研究2023

    • Author(s)
      渡邉重義、古川雄基
    • Organizer
      日本生物教育学会第107回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知・学習知2-理科教員を目指す学生が求める教材についての知識2022

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      令和3年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器を用いたデータの測定とグラフの作成2022

    • Author(s)
      古閑慶成、渡邉重義
    • Organizer
      令和3年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知・学習知2-理科教員を目指す学生が考える教材研究と学習構想-2022

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生物の分類で何を学ぶのか-トカゲ・カナヘビ・ヤモリ・イモリの比較観察に基づく分類の学習ー2022

    • Author(s)
      渡邉重義,田島瑞希
    • Organizer
      日本生物教育学会第106回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 探究を通した深い学びのための理科教師の教材知と学習知-理科教員を目指す学生が求める資質・能力-2021

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 細胞の共通性・多様性の学習教材としてのニワトリの軟骨細胞2021

    • Author(s)
      渡邉重義,枝村美咲
    • Organizer
      日本生物教育学会第105回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 豚足の骨から広がる探究教材の開発3-軟骨細胞の観察から発展する学びの可能性-2020

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本市動植物園における探究的な学びの提案-豚足の骨を活用した社会教育-2020

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Organizer
      2020年度日本科学教育学会第1回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開(第1章第5節担当 pp.32-37)2022

    • Author(s)
      一般社団法人日本理科教育学会(分担執筆)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi