Development of fully autonomous robot system for demonstration and continuous creativity education
Project/Area Number |
20K03263
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | National Institute of Technology, Toyota College |
Principal Investigator |
Sugiura Toko 豊田工業高等専門学校, 電気・電子システム工学科, 教授 (70206407)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | ロボカップ / 自律移動 / ロボット / 創造性教育 / 出張授業 / 高等専門学校 |
Outline of Research at the Start |
従来,ロボカップ競技への参加や,AI対人の対戦型サッカーシステム等の開発を通して,学生の実践的技術,問題解決能力,創造力等の向上に教育成果を上げてきた。一方,ロボカップ世界大会は,求められる性能水準が高く,特に,実機に付随した外乱(カメラ情報の誤差,機械的個体差,無線ノイズ等)対策やボールの取り込み技術には未だ改良の余地が残されており,机上では得ることが難しい工学技術を体得できる適切な場である。本研究では,人の補助が不要な完全自律動作によるロボットシステムの開発と自動音声解説システムの開発を二つの柱として実施する。以上のシステム開発を通して,学生の創造的開発力,問題解決力の養成を継続する。
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Outline of Final Research Achievements |
We developed a fully autonomous demonstration soccer robot system specialized for off-campus classes by improving the system of the RoboCup Soccer Small League. In the past, activities to promote understanding of the usefulness of AI through the experience of operating a soccer robot were conducted, but when the robot was in a corner or at the edge of the field, human assistance was required. However, by changing the walls surrounding the field to a elastic material and using the robot's kicking and dribbling mechanism both, we have realized a system that requires almost no human assistance. In addition, the event was enlivened by automatic scoring processing by AI, score display on a large display, and the addition of cheering sounds at scoring scenes, and this system was evaluated in a questionnaire by the participants.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではロボットを用いて,AI対人のミニゲームを行う従来システムを改良し,AIの有用性をより楽しく理解・体験してもらう目的でシステム開発を行った。研究期間中,COVID-19禍で2020~22年度は対面形式での実演活動はほとんどできなかったが,2022年度後期に開発システムを実施する機会を得た。久しぶりの実演では歓声音も加わり会場は大いに盛り上がった。本研究の実績として,RoboCupアジアパシフィック大会2021SSLでの3位入賞とロボット学会賞受賞,2021~22年の世界大会各5位,国内大会3位,準優勝などが挙げられる。これらはロボット開発を通した学生の創造力が発揮された結果と言える。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)
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[Journal Article] KIKS Extended Team Description for RoboCup 20232023
Author(s)
Daichi Miyajima, Kosei Naito, Hayato Mitsuda, Kazuaki Harada, Mizuki Nonoyama, Ryo Shirai, Futa Sato, Ryuto Tanaka,Yota Dori,and Toko Sugiura
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Journal Title
https://ssl.robocup.org/wp-content/uploads/2023/02/2023_ETDP_KIKS.pdf
Volume: -
Related Report
Peer Reviewed / Open Access
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[Journal Article] KIKS Extended Team Description for RoboCup 20222022
Author(s)
Ryoma Mitsuoka, Yusei Naito, Yasutaka Tsuruta, Daichi Miyajima, Kosei Naito, Hironobu Suzuki, Ryuto Tanaka, Hayato Mitsuda, Yota Dori, Toko Sugiura
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Journal Title
https://ssl.robocup.org/wp-content/uploads/2022/02/2022_ETDP_KIKS.pdf
Volume: -
Related Report
Peer Reviewed / Open Access
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