• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The design of interactive web contents for multi-faced understandings of mathematical concepts

Research Project

Project/Area Number 20K03268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Kobayashi Mahito  秋田大学, 理工学研究科, 准教授 (10261645)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 弥生  聖霊女子短期大学, 生活文化科, 准教授 (40837134)
山本 稔  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40435475)
横山 洋之  秋田大学, 情報統括センター, 准教授 (80250900)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords数学活用 / ウェブ教材 / 複層的理解 / 大学基礎教育 / 接続教育 / 概念習得 / 鍵概念
Outline of Research at the Start

大学の理系基礎教育は,専門課程で必要とされる数学の基礎力を準備する機会であるとともに,数学を社会の各場面で活用するための土台を形成する機会でもある。数学を活用するには,とくに重要ないくつかの概念を,様々な方向から眺め,その妥当性と有用性を納得していること(複層的理解)が不可欠である。
本研究では,多様な学習者が数学に関心を持ち,中心的な概念を,自らが観察を繰り返しながら,数学内外の事象と結びつけて体験することを通して複層的に理解することを支援する双方向型ウェブ教材をデザインする。

Outline of Final Research Achievements

Aiming at supporting learning of science oriented university students to gain ability to apply mathematical concepts flexibly in their future careers and studies, we designed web-based learning materials, developed and implemented a prototype learning material for the first part of calculus. For this learning material, we have developed a series of interactive web-contents designed to enable students to repeatedly observe the relationship between mathematical concepts and events inside and outside mathematics.
In order to develop and evaluate the learning materials, we conducted an analysis of mathematical skills that should be cultivated in basic university education. Additionally, we conducted an analysis of the acceptance of concept-understanding learning by high school students, who were assumed to be the first learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究でデザインし, 試作,実装したウェブ教材は,活用を目的とした概念理解を支援する希少な教材として社会的な意義をもつ。検証と分析を加え,この目的の達成する上での困難や効果的な方法を研究する上での試験素材として,学術的に重要である。これらの意義は,開発目的に加え,教材のつぎの特徴による。すなわち,他分野からの題材を使い概念を視覚的に具体化したこと,繰り返し体験することにより,概念の概略の多面的な会得を支援すること,大学基礎教育,高校生の先取り教育,社会人の再教育など多様な学びに応えること,及び,単発の教材の集成ではなくカリキュラムの流れの中で必要な教材を配置していること。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Bridge Lectures at High Schools for Theorem Re-finding in Geometry2023

    • Author(s)
      小林 真人、小林 弥生
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 257-262

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_257

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study for Assessment of Math-literacies Required in Science-Technology Universities2023

    • Author(s)
      小林真人,小林弥生
    • Journal Title

      秋田大学高等教育グローバルセンター紀要

      Volume: 4 Pages: 45-54

    • DOI

      10.20569/00006366

    • ISSN
      2435-5968
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/6055

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of Students’ Understanding of Basic Concepts in the First Year Calculus by Web Tests2022

    • Author(s)
      小林真人,小林弥生
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 45-48

    • DOI

      10.14935/jsser.37.2_45

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-03
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 基礎概念の習得を支援する数学Web教材の体験型コンテンツの試作2022

    • Author(s)
      小林弥生 山本稔 横山洋之 小林真人
    • Journal Title

      聖霊女子短期大学紀要第50号

      Volume: 50 Pages: 102-108

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] An elementary reproof of Fabricius Bjerre Theorem for polygons2023

    • Author(s)
      小林真人
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生に対する定理再発見型授業の試み2023

    • Author(s)
      小林真人, 小林弥生
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 閉折れ線の全周投影変換を用いた幾何公式の証明2023

    • Author(s)
      小林真人,佐野貴志,山本稔
    • Organizer
      日本数学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 見えない曲面を考える2022

    • Author(s)
      小林真人
    • Organizer
      高大接続アカデミック授業
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 作って試そう! 数学は身近にひそむ2021

    • Author(s)
      小林真人
    • Organizer
      秋田県立湯沢高校アドバンスト講義
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン質問教室による数学の自主学習支援2020

    • Author(s)
      小林真人
    • Organizer
      令和2年度 秋田大学高大接続教育フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学における各教科のオンライン授業「数学」2020

    • Author(s)
      小林真人
    • Organizer
      令和2年度 秋田大学高大接続教育フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 線形代数練習帳(令和4年度改訂版)2021

    • Author(s)
      小林真人,宇野力,大内将也,河上肇,中江康晴,原田潤一,山口祥司,山村明弘
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      秋田大学高大接続センター
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 微積分練習帳2021

    • Author(s)
      小林 真人、宇野 力、大内 将也、河上 肇、中江 康晴、原田 潤一、山村 明弘
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780609318
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 線形代数練習帳(令和3年度改訂版)2021

    • Author(s)
      小林 真人、宇野 力、大内 将也、河上 肇、中江 康晴、原田 潤一、山口祥司,山村 明弘
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      秋田大学高大接続センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 感じて学ぶ大学基礎数学

    • URL

      http://els.gipc.akita-u.ac.jp/moodle/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] (1)感じて学ぶ大学基礎数学

    • URL

      http://els.gipc.akita-u.ac.jp/moodle/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] (2)高大接続アカデミック授業(数学)を行いました

    • URL

      https://www.akita-u.ac.jp/kdcenter/eventa/item.cgi?pro&65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 講演会「高等学校における数学教育のICT事情について」

    • URL

      https://www.riko.akita-u.ac.jp/whatsnew/4397.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi