• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Training Program to Encourage Voice and Collaborative Job Crafting in the Workplace: Focusing on Feedback Opportunities

Research Project

Project/Area Number 20K03298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Shigemasu Eri  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (80410380)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 裕幸  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50243449)
林 直保子  関西大学, 社会学部, 教授 (00302654)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsフィードバック / プロアクティブ行動 / チーム / リーダー / 研修
Outline of Research at the Start

職場でリーダーがチームにフィードバックを与える場面は、メンバーが改善を志向する発言をしたり、チームが協働的な創意工夫するという主体的な行動の促進の好機である。本研究では、主体的行動を促進する方法を習得するリーダー向けの研修を開発し、職場での実践の効果の実証を目標とする。研究は、①正社員対象の調査により、フィードバック場面におけるリーダーおよびメンバーの行動が成果変数に影響するという仮説の妥当性を確認、②企業対象の研修内で実験を行い、フィードバック場面で主体的行動が促進されること、および、その際のリーダーの行動の影響を確認、③上記を反映した研修の効果を事前事後調査で検証、の3段階の構成である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a feedback training program for leaders in order to encourage proactive behaviors in the workplace, whereby team members could affirm their commitment to voice and engage in collaborative job crafting. First, an online survey was conducted to ascertain how the frequency of feedback from the leader and the feedback method influenced outcome variables such as members’ proactive behaviors. Next, the training program was conducted among team leaders, and questionnaire surveys were conducted among the leaders and members before and after the intervention. The results suggested that the effects of the intervention depended on feedback frequency and the extent to which the members perceived a change in the leader. Finally, a second online survey was conducted. This survey suggested that feedback from the leader was a relatively powerful antecedent variable of team members’ proactive behavior, and that the relation was moderated by several factors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,主体的行動としての改善的発言や協働的創意工夫をリーダーが促進しうることをインターネット調査による多変量解析と研修による介入効果の検討という異なる研究方法で示したことに学術的な意義がある。また、やりがいが感じられずやらされ感が増加しているとされる社会背景において,従業員の主体的行動を促進するためのマネージャー研修を開発し,実用化に向けて介入効果の条件を特定したことに社会的な意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 上司に対するフィードバック研修の効果は部下に認知され,影響するか -上司の信頼性およびチームの心理的安全性の事前事後比較-2023

    • Author(s)
      繁桝江里・山口裕幸
    • Organizer
      産業組織心理学会第38回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働的ジョブ・クラフティングと心理的安全性がワーク・エンゲージメントに与える効果 ‐上司のフィードバックの特性を起点としたプロセスの検討‐2023

    • Author(s)
      繁桝江里・山口裕幸
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] リーダーのフィードバック行動がメンバー間のボイス行動に与える効果:職場コミュニケーションの対面割合による比較2022

    • Author(s)
      繁桝江里・山口裕幸
    • Organizer
      産業組織心理学会第37回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi