• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

大学教員のジョブ・クラフティングに関するポジティブ心理学的研究

Research Project

Project/Area Number 20K03333
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

浦田 悠  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (90553834)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords仕事の意味 / 人生の意味 / ジョブ・クラフティング / ポジティブ心理学 / ジョブクラフティング / 高等教育
Outline of Research at the Start

本研究では、まず大学教員におけるライフワークたる研究・教育・社会貢献等が,各自のポジティブな人生の意味にどのように位置づけられており,他の職種と比較してどのような特徴を有するのかを検討する。
次に、様々な条件下にある大学教員において,ジョブ・クラフティングがどのようになされているのか,どのようなキャリア支援の可能性があるかについて,質的研究(インタビュー調査)を実施して明らかにする。
それらの研究を踏まえ、ポジティブ心理学の視点に基づき,大学教員が,意味,やりがいを自ら内省し,その形成を支援するようなジョブ・クラフティングのプログラムの開発を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、大学教員における仕事の意味、人生の意味のとらえ方を量的研究、質的研究を通して明らかにし、ジョブ・クラフティングを支援するプログラムを開発することを目的とする。
本年度は、前年度に引き続き、仕事の意味および人生の意味に関する量的研究を中心に実施した。前年度に開発した仕事の意味に関する尺度(ME-Work)とともに、人生の意味の3次元(意義、目的、一貫性)を測定する尺度(Three Dimensional Meaning In Life Scale (3DM): Martela & Steger, 2022)の日本語版の作成も進め、共同研究者との連名で4件の学会発表を行った。これら2つの尺度の日本版については、一定の信頼性と妥当性を確認するとともに、各次元の特徴や年代差などについても明らかにすることができた。最近の研究では、人生の意味および仕事の意味についての概念枠組について、上記の3次元を含める見方が一般的になっており、我が国においても、この枠組みに基づく研究が求められている。これらの尺度の開発によって、仕事の意味および人生の意味の研究基盤を整備することができたと考える。
また、仕事の意味のワーク開発の理論的背景となるビジュアルナラティヴについての検討も、学会や研究会を通じて進めた。加えて、授業でも、人生の意味や仕事の意味を考えるためのワークを実践し、その教育的効果の検討を続けた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

年度途中での所属変更に伴う想定外の本務の増加により、予定通りの研究計画の遂行に支障が生じた。また、仕事の意味のみではなく、人生の意味についても、最新の理論的枠組みに基づいた尺度の翻訳の必要性が生じ、そちらの開発に注力したこともあり、本来予定していた大学教員への調査の実施が遅れた。

Strategy for Future Research Activity

今年度までに行った文献研究、および尺度の開発とそれを用いた予備的研究をふまえ、仕事の意味、人生の意味とジョブクラフティング等の関連を検討する調査の実施、論文化およびプログラムの開発を計画・実施する予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] マハラジャサヤジラオバロダ大学(インド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インスブルック大学(オーストリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Adaptations and Challenges in Emergency Remote Teaching : Insights from Osaka University’s Practical Case during the COVID-19 Pandemic2024

    • Author(s)
      浦田 悠、根岸 千悠、野瀬 由季子
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 33-41

    • DOI

      10.18910/94843

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2024-03-20
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Development and Validation of the Japanese Version of a Modular Meaning in Work Inventory (ME-Work)2024

    • Author(s)
      Urata Yu、Shimai Satoshi、Schnell Tatjana
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 32 Issue: 3 Pages: 134-137

    • DOI

      10.2132/personality.32.3.6

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2024-01-19
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development and validation of the Character Strengths Test 24 (CST24): a brief measure of 24 character strengths2023

    • Author(s)
      Shimai Satoshi、Urata Yu
    • Journal Title

      BMC Psychology

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1186/s40359-023-01280-6

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Assessment of Preparing Future Faculty Program for Learning Uni versity Faculty’s Scholarship : A Case Study on “Course Design and T eaching III” Future Faculty Program, Osaka University2022

    • Author(s)
      大山 牧子・根岸 千悠・浦田 悠・村上 正行・佐藤 浩章
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 10 Pages: 21-31

    • DOI

      10.18910/87507

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ハイブリッド型授業に関する知見の整理とFD研修の実践2022

    • Author(s)
      浦田悠
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 30 Pages: 21-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仕事の意味に関する研究の現状と課題ー人生の意味の心理学の立場からー2022

    • Author(s)
      浦田悠
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 736 Pages: 65-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 意味ある仕事と個人・ジョブ・社会・組織レベルの 要因との関連についての予備的検討2021

    • Author(s)
      浦田 悠
    • Journal Title

      Works discussion paper series

      Volume: 42 Pages: 1-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practice of active learning classes under the change of syllabus plan due to COVID-19 infection2020

    • Author(s)
      島井哲志・宇恵 弘・浦田 悠
    • Journal Title

      総合福祉科学研究

      Volume: 12 Issue: 12 Pages: 1-9

    • DOI

      10.24614/00003182

    • NAID

      120006958048

    • URL

      https://fuksi-kagk-u.repo.nii.ac.jp/records/3320

    • Year and Date
      2020-11-16
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Creating a School-Wide Digital Teaching and Learning Systems and the Practice of Supporting First-Year Students with Learning Online at Osaka University2020

    • Author(s)
      村上正行・佐藤浩章・大山牧子・権藤知恵・浦田 悠・根岸千悠・浦西友樹・竹村治雄
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 276-285

    • DOI

      10.14926/jsise.37.276

    • NAID

      130007921476

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-10-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学におけるオンライン授業の設計・実践と今後の展望2020

    • Author(s)
      村上正行・浦田 悠・根岸千悠
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 49 Pages: 19-26

    • NAID

      130008047369

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 関係性における死への態度と人生の意味との関連2024

    • Author(s)
      浦田 悠, 建部 智美, 古賀 佳樹, 久保田 彩, 近藤 恵, 渡邉 照美, 辻本 耐, 川島 大輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 死別経験に関する回答は負担なのか?:死別に関する調査への参加経験と関連要因の検討2024

    • Author(s)
      古賀 佳樹, 建部 智美, 近藤 恵, 久保田 彩, 辻本 耐, 浦田 悠, 渡邉 照美, 川島 大輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者の認知症に対する恐怖の実態とその関連要因2024

    • Author(s)
      建部 智美, 古賀 佳樹, 辻本 耐, 久保田 彩, 渡邉 照美, 浦田 悠, 近藤 恵, 川島 大輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人生のイメージ地図:ビジュアルナラティヴの探究2024

    • Author(s)
      やまだようこ, 浦田悠, 横山草介, 土元哲平, 木戸彩恵
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 介護現場で働く看護師・介護職における強みとME-Work:幸福感を高めるポジティブ心理学的アプローチの活用に向けて2023

    • Author(s)
      山本恵美子, 畠中香織, 島井哲志, 浦田悠, 田中共子
    • Organizer
      日本健康心理学会第36回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 健康心理学における質的研究の可能性を考える2023

    • Author(s)
      日本健康心理学会研究推進委員会, 大竹恵子, 浦田 悠, 安田裕子, 島井哲志
    • Organizer
      日本健康心理学会第36回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人生の意味を探究する次元の検討:人生の意味三次元尺度(3DM)を説明変数とした重回帰分析から2023

    • Author(s)
      島井哲志, 浦田 悠, マルテラ F, スティーガー M. F
    • Organizer
      日本健康心理学会第36回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人生の意味三次元尺度(3DM)日本版の開発(2)―ビネットを用いた検討―2023

    • Author(s)
      島井 哲志, 浦田 悠, Frank, Martela, Steger Michael F
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人生の意味三次元尺度(3DM)日本版の開発(1)―信頼性・妥当性の検討―2023

    • Author(s)
      浦田 悠, 島井哲志, マルテラ F, スティーガー M. F
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 「ゲーム利用による死生観への影響」に関する認知と死生観―中高年を対象としたパイロット調査―2023

    • Author(s)
      古賀佳樹, 建部智美, 辻本耐, 近藤恵, 渡邉照美, 浦田悠, 久保田彩, 川島大輔
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人生の意味3次元とポジティブ・ネガティブ感情の関係:成人勤労者の年代比較2023

    • Author(s)
      島井哲志, 浦田 悠, マルテラ F, スティーガー M. F
    • Organizer
      日本ストレスマネジメント学会第21回学術大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 死生心理学をいかに教えるか:大学での死生学教育の実践を通じた対話2023

    • Author(s)
      川島大輔・河野由美・近藤恵・田中美帆・渡邉照美・浦田悠・古賀佳樹
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A validation of a scale on mujo-kan (impermanence)2022

    • Author(s)
      Urata, Y., Hihara, S., Nishida, W., Sugimura, K., & Matsushima, K.
    • Organizer
      Meaning in Life (MIL) International Conference 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モジュール式仕事の意味尺度ME-Work日本版の開発(1):得点分布,因子妥当性,内的一貫性,モジュール得点間の関連2022

    • Author(s)
      島井哲志・浦田 悠・タチアナ・シュネル
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] モジュール式仕事の意味尺度ME-Work日本版の開発(2):仕事の意味に関連する要因の検討2022

    • Author(s)
      浦田 悠・島井哲志・タチアナ・シュネル
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチング・フェローの従事内容の実態とそれに対する認識2022

    • Author(s)
      根岸千悠・田尾俊輔・浦田悠・佐藤浩章
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会(第40回大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Meaningful work and Meaning in life in Japan2021

    • Author(s)
      Yu Urata
    • Organizer
      ICSSR (India) - JSPS (Japan) Joint Seminar
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「つながりの実感」を考える2021

    • Author(s)
      高梨克也・中川敦・村上靖彦・村上正行・浦田悠
    • Organizer
      日本質的心理学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「キャンパスライフレス」が 新入生に与える心理的影響2021

    • Author(s)
      戴宇熙・浦田悠・村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 静と動のビジュアル・ナラティヴ2020

    • Author(s)
      やまだようこ・神崎真実・土元哲平・鈴木 栄・張 暁紅・浦田 悠・家島明彦
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業実践ガイドの開発2020

    • Author(s)
      浦田 悠・根岸千悠・佐藤浩章・村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 宗教が拓く心理学の新たな世界:なぜ宗教・スピリチュアリティが必要なのか2023

    • Author(s)
      松島公望, 大橋明, 川島大輔
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571250649
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 宗教が拓く心理学の新たな世界:なぜ宗教・スピリチュアリティが必要なのか2023

    • Author(s)
      浦田 悠
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 看護のためのポジティブ心理学2021

    • Author(s)
      浦田 悠・島井哲志
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      4260041452
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] The empirical study of the psychology of religion and spirituality in Japan2020

    • Author(s)
      Kawashima, D., Urata, Y.
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      ELM Grove Publishing
    • ISBN
      1943492808
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi