• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination on the selection/exclusion process for the opposite gender-dominated occupations and development of career education content

Research Project

Project/Area Number 20K03335
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionWaseda University (2023)
Osaka Kyoiku University (2020-2022)

Principal Investigator

Adachi Tomoko  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40318746)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsキャリア形成 / 男女共同参画 / 自己効力 / 職業イメージ / ライフキャリア / ジェンダー / 時間配分 / ステレオタイプ / キャリア / 若者
Outline of Research at the Start

わが国では,将来を担う次世代への働き掛けとして,性別により固定化された職域に縛られないキャリア選択への支援が強くもとめられている。本研究は,個人のキャリア選択のプロセスにおいて同性が多い職業に選択が集中し,異性が多くを占めて同性が少ない職業が選択肢から除外される心理学的機序について明らかにすることを目的とする。くわえて,獲得した知見にもとづいて,キャリア教育やキャリア支援で活用可能な教育コンテンツを開発する。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the phenomenon of gender segregation in the selection of fields and activities dominated by the opposite gender. The results showed that people form occupational images reflecting gender stereotypes based on the proportion of men and women, which is common across a wide range of age groups. It was also found that self-efficacy has the effect of facilitating decision-making processes and mitigating gender differences in occupational interests. Furthermore, traditional gender role norms were reflected in young people's future life planning, but there was a tendency for both men and women to aim for greater equality in their ideals. Career education content developed based on these findings is considered effective when adjusted to suit the target audience and context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究において、性別職域分離は主に社会構造的な現象として記述されることが多かった。本研究は、男女占有率、職業イメージ、自己効力の概念を用いて、異性が多い職業や活動に参入をためらう心理メカニズムを明らかにした点に学術的意義がある。また、ワークキャリアだけでなくライフキャリアにも着目し、若者の生活設計や時間配分における性役割分業の理想と予測を分析した。これにより、若者の理想とそれを阻む社会規範の影響を見出し、キャリア教育や支援への実践的な提言を行った。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Time Allocation Planning among Japanese Youth : Do They Envision the Future as Ideal?2024

    • Author(s)
      Tomoko Adachi
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 38 Pages: 21-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Psychological Factors of Gendered Career Choices2023

    • Author(s)
      Adachi, T
    • Journal Title

      Asia Pacific Career Development Journal

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若者のキャリア形成とジェンダー―社会正義からの再考―2022

    • Author(s)
      安達 智子
    • Journal Title

      キャリア教育研究

      Volume: 40(2) Pages: 39-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア決定―未決定の規定因 ―大学生、フリーター、無業者の比較から―2021

    • Author(s)
      安達 智子
    • Journal Title

      キャリア・カウンセリング研究

      Volume: 23(1) Pages: 15-23

    • NAID

      40022734181

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア決定―未決定の規定因 ―大学生、フリーター、無業者の比較から―2021

    • Author(s)
      安達 智子
    • Journal Title

      産業カウンセリング研究

      Volume: -

    • NAID

      40022734181

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] What does "kuki wo yomu" bring to Japanese workforce?2023

    • Author(s)
      Tomoko Adachi
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第45回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Is the Think Pilot Think Man Stereotype Still Prevalent? :Gender Ratio and Occupational Gender Stereotypes2022

    • Author(s)
      Adachi, T
    • Organizer
      PCDA/IAEVG Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 性別ダイバーシティ― 分離とバイアスから考える―2022

    • Author(s)
      安達 智子
    • Organizer
      キャリアカウンセリング学会 第27回研究大会シンポジウム『人的資本経営に活かすキャリア・カウンセリング』
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How does gender affect career choice?: Current situation in Japan and educational intervention for closing the gap2021

    • Author(s)
      Tomoko Adachi
    • Organizer
      International Conference on Education, Environment and Agriculture
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 男女若者のキャリア意識とキャリア設計2021

    • Author(s)
      安達 智子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第39回研究セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi