• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social competencies predict students' psychological well-being

Research Project

Project/Area Number 20K03355
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Ohtani Kazuhiro  北海道大学, 教育学研究院, 講師 (20609680)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 拓真  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (50805489)
山村 麻予  関西福祉科学大学, 健康福祉学部, 准教授 (70745190)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords社会コンピテンス / 向社会的行動 / 心理適応 / 動機づけ / 援助要請 / 中学生 / 小学生 / 社会性 / 適応 / 縦断調査 / 学級適応 / 学業達成 / 学級環境
Outline of Research at the Start

申請者のこれまでの科研費研究により、学級の心理的環境が児童の社会的コンピテンス、動機づけや適応と関連することを明らかにしてきた。一方で、これまでの研究は単純な一時点の相関や場面統制の強い実験(場面想定法)など、実際の因果関係に言及するうえで様々な限界があった。本申請研究では、学級環境→社会的コンピテンス→適応・動機づけのプロセスについて、これまでの研究を更に発展させた以下の2つの研究を行う。(1)縦断調査により特に社会的コンピテンスが適応・動機づけに及ぼす影響を検討する。(2)学校・学級環境への介入実験により、それらが社会的コンピテンスに及ぼす影響を検討する。

Outline of Final Research Achievements

In this project, we conducted three studies to elucidate the relationship between children's social competence and psychological adjustment/motivation through longitudinal surveys and intervention studies. Study 1 conducted a meta-analysis of longitudinal surveys and examined the mutual relationship between prosocial behavior and peer acceptance. Integrating data from 11 studies targeting elementary school students, it became evident that there is a positive mutual relationship between prosocial behavior and peer acceptance. In Study 2, a longitudinal survey was conducted, analyzing data from two points in time. Specifically, it investigated the mutual relationship between learning with friends and motivation, as well as the mutual relationship between prosocial behavior and empathy. Study 3 implemented an intervention study focused on help-seeking in a classroom setting.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では社会的コンピテンスと心理適応の関係を検討するために、縦断調査ならびに介入研究を実施した。これまでの日本における教育心理学研究の多くは、1時点の測定における推論に基づいているため、本研究は因果推論という側面において学術的に貴重なデータを提供しているといえる。さらに、児童生徒の適応や動機づけを考える上で、社会性やそれらを育む社会的環境の重要性に言及している点においては教育実践上の示唆を持つと考えられる。特に介入研究では、友人間で相互に助け合うことを支援する教育プログラムを行ったことから、教室場面での適応の問題に対して具体的な改善の方法を提案しており、一定の社会的意義を有すると言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 中学生を対象とした SOS の出し方教育の実践と効果に関 する考察-ストレスマネジメント型と相互援助型の比較 から-2024

    • Author(s)
      江畑慎吾・松本拓真・山村麻予・大谷和大
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Perceptions of Overt and Covert Prosocial Behaviors in Elementary School Children: Developmental Differences2023

    • Author(s)
      山村 麻予、中谷 素之
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Developmental Psychology

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 219-229

    • DOI

      10.11201/jjdp.34.219

    • ISSN
      0915-9029, 2187-9346
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Parental perception matters: Reciprocal relations between adolescents’ depressive symptoms and parental perceptions.2023

    • Author(s)
      Ohtani, K., Tamura, A., Sakaki, M., Murayama, K., Ishikawa, S., Ishii, R., Nakazato, N., Suzuki, T., & Tanaka, A.
    • Journal Title

      Journal of Counseling Psychology

      Volume: 70 Pages: 103-118

    • DOI

      10.1037/cou0000632

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Impact of Teachers' Language Expression and Message Valence when Conveying Classroom‐Compliance Instructions2021

    • Author(s)
      Ohtani Kazuhiro、Yamamura Asayo
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: - Issue: 1 Pages: 68-81

    • DOI

      10.1111/jpr.12396

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 友人との学習活動と動機づけの相互的関係2024

    • Author(s)
      大谷和大・山村麻予・鈴木修斗・松本拓真
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生における友人への向社会的行動2024

    • Author(s)
      山村麻予・松本拓真・鈴木修斗・大谷和大
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学業エンゲージメントと友人関係の相互的関係2023

    • Author(s)
      大谷和大・稲垣 勉・太田 正義・加藤 弘通
    • Organizer
      日本心理学会87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 向社会的行動は友人からの受容を促進するのか:縦断データのメタ分析による検討2022

    • Author(s)
      大谷和大、小林慧
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習の価値づけが成績を高めるのか、成績が良いから価値づけるのか?メタ分析の交差遅延モデルによる検討2021

    • Author(s)
      大谷和大・岡田涼・山口洋介・石井僚
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 縦断調査のメタアナリシス2021

    • Author(s)
      大谷和大
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 心理学概論:Well-beingな生き方を学ぶ心理学2022

    • Author(s)
      大坊郁夫(編)大谷和大(第7章「発達」p69-79を担当)
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学校現場で役立つ 教育心理学2021

    • Author(s)
      藤原 和政、谷口 弘一、藤原 健志、大内 晶子、金重 利典、谷口 康祐、石井 僚、川俣 理恵、村上 達也、大谷 和大、西村 多久磨、鈴木 雅之、福住 紀明、野中 陽一朗
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 心理学概論(担当箇所:第9章 教育と学校―学習と心理適応を支える―)2020

    • Author(s)
      大谷和大
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087044
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi