• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consideration of Environmental Factors in Emotional Competence during Early Childhood: The Process of Acquiring 'Ibasho'

Research Project

Project/Area Number 20K03373
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionNiimi College

Principal Investigator

SHIBASAKI Miwa  新見公立大学, 健康科学部, 教授 (00413542)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords感情コンピテンス / 居場所感 / 母子分離不安 / 愛着 / 仲間相互作用 / 保育者 / 新入園児 / 幼児
Outline of Research at the Start

本研究では,幼児の感情コンピテンスを高める環境的要因を,居場所感の認識,保育者との相互作用を含む幼児教育の質という2つの観点から明らかにする。具体的には,第1に,入園時に園で居場所感が得られない子どもに注目し,保育者との愛着形成に基づく居場所感の獲得プロセスと,居場所感と感情コンピテンスとの関連性について明らかにする。第2に,途中入園によって新規の仲間集団に参加せざるを得なくなった子どもを対象に,仲間との愛着形成と居場所感,および感情コンピテンスとの関連性について検討する。第3に,保育者へのインタビュー調査を実施し,感情コンピテンスや居場所感を高める幼児教育の在り方について検討する。

Outline of Final Research Achievements

In Study 1, a short-term longitudinal observational study was conducted on a 3-year-old child with strong separation anxiety. The process of forming a sense of “Ibasho” in nursery was divided into four phases, revealing that for the formation of a sense of “Ibasho”, diverse and rich emotional exchanges with peers based on attachment relationships with teachers, facilitated by an environment conducive to play, are necessary. In Study 2, based on interviews with three teachers, it was revealed that teachers engage in interactions with children experiencing strong separation anxiety in a manner that acknowledges the connection between sense of “Ibasho” formation and emotional competence. Furthermore, it was suggested that sense of “Ibasho” formation is promoted not only by attachment relationships with teachers and peers but also by the sense of self-efficacy generated through attending nursery.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,母子分離不安を抱く幼児が園で居場所感の獲得する過程に感情コンピテンスがいかに関与するかに着目することで、幼児の感情コンピテンスを高める環境的要因について検討を行った。保育者との愛着関係を基盤として仲間関係が形成されるにしたがい、感情表出を抑制していた幼児が多様な感情を他者と安心してやりとりできるようになっていく過程や、感情コンピテンスと居場所感との関係性についての保育者の認識や関わりを明らかにした本研究結果は、保育環境や遊びの中で幼児の感情コンピテンスを高める手がかりとなりうるという点において意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 幼児の非認知能力を育む:協同学習による発達理解と援助理解2024

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 21-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協同学習における子ども理解:領域「人間関係」における事例検討から2022

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 43-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 謝罪についての被害者の認知:加害者の謝罪に関する情報と被害者のパーソナリティに着目して.2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Pages: 23-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 49-54

    • NAID

      130008078423

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] UPI (University Personality Inventory) は退学を予測することができるか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 47-55

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の心の健康度は4年間でどのように変化するのか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 53 Pages: 1-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 休日の座位時間が認知機能に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の協同活動における感情の意味2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ひとと理解しあえるという思いと孤独感との関連2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 睡眠量が認知機能に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第81回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 資質・能力を育む 保育内容 領域 人間関係 :こどもにとっての人間関係とは2023

    • Author(s)
      齊藤崇・芝崎美和 他12名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378514
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹・湯澤正通・芝崎美和ほか19名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003462
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・子ども理解と援助:その理論と方法2021

    • Author(s)
      入江慶太・芝崎美和ほか11名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      4909378359
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi