• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of maladaptation risk prediction model for early detection of students who need support and appropriate environmental adjustment

Research Project

Project/Area Number 20K03429
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionFukuoka Institute of Technology

Principal Investigator

Miyamoto Chikako  福岡工業大学, その他部局等, 特任教員 (00795841)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉原 克枝  福岡工業大学短期大学部, ビジネス情報学科, 教授 (30598016)
徳安 達士  福岡工業大学, 情報工学部, 教授 (50435492)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学生支援 / スクリーニング / UPI / スクリーニングテスト / 要支援学生 / 不適応 / 臨床心理学 / 環境調整
Outline of Research at the Start

本研究では,これまで見過ごされがちであった精神的な不安傾向および発達障害の傾向にある学生を早期に発見し,支援に繋げることを目的としている。そのために,まず,学生の不適応リスクを予測するスクリーニングテストを実施することと,チェックリストの結果と実際に不適応に陥った学生とを関連付けるモデルを構築すること,さらにその結果を元に,数値の妥当性を検討し環境に配慮した支援法に繋げる。特に,不適応リスク予測モデルは,スクリーニングテストの回答パターンを入力データとする深層学習(Deep learning,以下DL)を用いて構築する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to implement a screening system and develop a predictive model relating it to students' college adjustment status in order to help create a safe environment for early detection of students with mental health and developmental disability tendencies, which are often overlooked.
First, a screening test for students' anxiety, mental health, and developmental disability tendencies was developed in combination with the UPI, which has been used previously, and administered to all admitted students. To improve the accuracy of the analysis, we planned to combine this data with previous data, but since this was the first year of Corona, we constructed a maladjustment risk prediction model using only the current data. Finally, we examined the actual support system for students in need of assistance and the use of the predictive model at the organizational level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,2点ある。1点目は,公認心理師や臨床心理士でなくても,精神的な不安傾向および発達障害の傾向にある学生の困り感を同時に確認するようなスクリーニングテストで,傾向を見ることができるようになることである。より早く適切な支援に繋げることができると期待できる。2点目は,大学在学中の各学年での困りごとと大学適応との関係を明確にし,支援に繋げるといった組織全体への取り組みへと繋げられることが挙げられる。学生の困りごとや,支援事例などを明確にして情報を共有することは,学生にとって有益であると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] UPI・学生生活困り感質問紙を用いた学年差の把握-要支援学生の早期発見を目的とするスクリーニングテスト構築に向けた実態調査ー2022

    • Author(s)
      宮本知加子,古川菜穂子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育の授業における障害のある学生への合理的配慮における鍵となる要因の探求2022

    • Author(s)
      吉原克枝
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] UPI・学生生活困り感質問紙を用いた学年差の把握 -要支援学生の早期発見を目的とするスクリーニングテスト構築に向けた実態調査-2022

    • Author(s)
      宮本知加子 古川菜穂子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi