Joining of magnesium alloy with resin laminate containing hard particles
Project/Area Number |
20K04211
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 18020:Manufacturing and production engineering-related
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Research Institution | University of Hyogo |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 一平 兵庫県立大学, 工学研究科, 助教 (40781034)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 表面処理 / 接合 / セラミック / 熱可塑性樹脂 / ショットピーニング / 耐腐食性 / 耐摩耗性 / 異種材料 / 表面改質 / マグネシウム合金 / 接合性 / 耐食性 / 樹脂 |
Outline of Research at the Start |
マグネシウム合金は軽量で、省エネ社会の実現に向けて重要な金属材料として利用範囲が広がっている。しかし、鉄鋼材料に比べて耐食性や耐摩耗性があまり良くないことが実用上の障害となっている。そのため、耐食性や耐摩耗性を有する材料をコーティングすることが有効な方法として行われている。これまでの基礎研究から樹脂薄板を金属薄板で挟んだ積層板の接合が得られたことから、硬質微粒子を含んだ樹脂積層板を材料表面に接合させれば耐摩耗性の改善も可能と考えた。本研究では、マグネシウム合金の表面特性を改善するため、小径鋼球の衝突を利用した硬質微粒子含有の樹脂積層板の接合を行い、その接合性と表面特性を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
To improve corrosion and wear resistance of lightweight magnesium alloys, we proposed the joining of thin sheets of dissimilar materials by shot peening, and investigated the effects of shot peening processing conditions on the joining properties of dissimilar materials. Pure aluminum sheets and thermoplastic resin sheets were used to improve corrosion resistance, and ceramic particles were used to improve wear resistance. Corrosion resistance was evaluated by an immersion test using supersaturated sodium hydroxide, and the results showed that excellent corrosion resistance was exhibited. Wear resistance was evaluated by abrasion test by polishing, and it was found that it showed excellent wear resistance. The method proposed in the present study was found to be effective as a method to improve surface properties.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内外において省エネルギ社会の確立が求められており、例えば、自動車や航空機などの搬送機器における軽量化は進められている。軽量化の上で、機器を構成する車体や機械部品の中における金属材料は、鉄鋼材料から軽量であるアルミニウム合金やマグネシウム合金に変更されている。しかし、これら軽金属材料の耐摩耗性や耐腐食性の表面特性は鉄鋼材料のそれに比べてかなり低く、実用化への大きな課題となっている。そこで、本研究ではショットピーニング技術を応用した新しい異種材接合技術を用いて、マグネシウム合金の表面特性の改善を試みた。その結果、本研究で得られた知見はマグネシウム合金の利用範囲を拡げる改善方法として期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(62 results)