Elucidation of the mechanism of extream pressure properties of oil-soluble polymers and the combination effect of polymers and other functional additives
Project/Area Number |
20K04254
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan Industrial Technology Research Institute |
Principal Investigator |
Nakamura Kenta 地方独立行政法人東京都立産業技術研究センター, 研究開発本部機能化学材料技術部マテリアル技術グループ, 上席研究員 (20556849)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 油溶性ポリマー / 吸着 / AFM / 部分EHL / 境界潤滑 / SRV / MoDTC / ZnDTP / メチルメタクリレート / リビングアニオン重合 / ジブロック構造 / ランダム構造 / 13C-NMR / GPC / 吸着状態 / ポリマー / トライボフィルム / 極圧性 / 耐摩耗性 / 添加剤の組合せ効果 / 境界摩擦係数 / 機能性添加剤 / 自動車用エンジン油 / プレス加工油 |
Outline of Research at the Start |
主鎖がポリアクリレートで一部にヒドロキシエチルアクリレートを含むPLA/HEAは,従来型ポリマーに比べて極圧性と耐摩耗性が優れ,機能性添加剤の性能を向上させる機能を持つことが見出されている.しかし,PLA/HEAと機能性添加剤との併用効果については,トライボロジー特性ならびに添加剤の分子設計の側からは十分に検討されていない.本研究では,PLA/HEAと機能性添加剤の併用効果を,化学構造に着目して,トライボシミュレータと表面分析により系統的に検証し,PLA/HEAと機能性添加剤の摩擦面における反応のメカニズムを明らかにして,トライボロジー特性に優れる低環境負荷型添加剤の設計指針を与える.
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Outline of Final Research Achievements |
It was known that polylaurylacrylatelacryrate (PLA/HEA) inhibited seizure in severe condition of boundary lubrication like an extreme pressure additive. From the results of comparing tribological properties both PLA/HEA and absorption type polymer, it was inferred that mechanism of inhibiting seizure with PLA/HEA was not adsorption, but reaction. Meanwhile, it was found that PLA/HEA did not obstruct tribological function of friction modifier or wear inhibitor.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
油溶性添加剤における環境負荷低減の観点から、極圧剤・摩擦調整剤としての期待が高まるポリマーの、化学構造とトライボロジー特性の関係を明確にすることが求められている。本研究により、ポリマーの反応性と吸着性を類別した上で、化学構造と吸着性やトライボロジー特性を関連付けたこと、他の添加剤との併用効果を明らかにしたことは、環境適応型潤滑剤の開発における添加剤の設計指針を与えるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)