A study on unpredictable changes in fluid-force characteristics due to wake bistability of 3D bluff body
Project/Area Number |
20K04286
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 19010:Fluid engineering-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
NAKASHIMA Takuji 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (40444707)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 流体工学 / 応用空気力学 / 3次元ブラフボディ / 自動車空力 / 双安定性 / 非定常空気力 / 流体構造連成 / 後流 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、主に自動車を想定した地面効果中を進行する実用的3次元ブラフボディに作用する流体力について、ボディ周り流れが同一条件下で異なる2形態をとり得る「双安定」な状態となり、一方から他方の流れ形態へ遷移する際に生じる予測困難な作用流体力の急変現象を調査する。 具体的には、ボディ形状や双安定性の発現条件が異なる複数の双安定な後流形態を対象に、流体力変化の統計的特性と発生機構、外乱応答特性を系統的に調査する。 それらの知見から、ボディの剛体運動との連成問題の議論に有用な流体力モデルおよび双安定性に注目した流れの制御手法を構築し、実用的ブラフボディの流力設計自由度の拡大と流体力性能向上の実現を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated the unpredictable changes in fluid-force characteristics of a practical 3-D bluff body traveling in ground effect, mainly assuming an automobile. This phenomenon occurs when the flow around the bluff body becomes "bi-stable," which means that the flow can take two different states under the same conditions, and the flow transitions from one state to the other. We conducted both experimental and numerical studies of bluff bodies, around which the flow show bi-stability under certain disturbance conditions. Specifically, the unsteady flow measurements in wind-tunnel and circulating water-tank facilities and the numerical simulations of unsteady turbulent flow fields around the bodies were conducted. Through these studies, we clarified the characteristics of the sudden changes in fluid-force characteristics, and also discussed techniques to suppress the bi-stability causing the changes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,地面効果中を進行する実用的3次元ブラフボディに発現する,双安定な空力現象の特性を明らかにした.同一の周囲流れ条件下において,ボディ局所の流れ特性が切替ることで,ブラフボディ周りの流れ構造全体が大きく異なる2状態を生じる,空力双安定状態の理解が促進したことは,流体工学的に有意義な成果である. また,現在の自動車空力設計では,極限まで空気抵抗を低減する形状の追及や新技術普及に伴うデザイン自由度拡大に伴って,空力双安定状態を避ける設計マージンが縮小しつつある.このため,本研究による双安定状態の特性解明と,双安定状態の発現の効果的な抑制手法の提案は,自動車工学的にも有意義な成果である.
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)