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MEASUREMENT AND EVALUATION OF CRACKS ON ROAD PAVEMENTS FOR DAILY INSPECTIONS BY LOCAL GOVERNMENTS

Research Project

Project/Area Number 20K04640
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22010:Civil engineering material, execution and construction management-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

YOSHIDA Junji  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (90345695)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords道路路面 / 維持管理 / 画像計測 / 深層学習 / 健全度評価 / 地方自治体 / 画像計測システム / スクリーニング計測 / 道路舗装路面 / 画像処理 / 機械学習
Outline of Research at the Start

我が国の道路は,総延長距離が120万Km以上と膨大であり,その大部分を地方自治体が維持管理している.しかし,維持管理のための予算・人員ともに不足していることから,今後は道路の状態を客観的に評価し効率的に維持管理を行うための技術開発が重要な課題となっている.
本研究では道路に関連する構造要素のうち,劣化の頻度が高く,かつ道路の安全性に直接的に繋がる舗装路面を対象とし,地方自治体が行う日常点検において路面状態を画像で撮影する計測ユニットを開発する.加えて計測した画像データから路面のクラックを抽出し,抽出したクラックの形状・長さ等から簡易的に健全度を評価し,地図上に表示するシステムを構築する.

Outline of Final Research Achievements

This study develops a system for measuring and evaluating cracks on road pavements, in order to support their daily inspections in local governments. The system consists of three units. The first one is a measurement unit for recording images of road pavements, together with information of GPS. Character-istic points of the unit are that its cost is relatively low and it can easily be installed/detached to standard cars. The second one is an analysis unit of the recorded road images and it divides a road image into blocks, and computes its crack ratio by evaluating cracks inside those blocks using two neural networks. The third one is a visualization unit of the evaluated results. The unit shows crack ratio of each road im-age by a color point on the map, whose location is identified from GPS data and, when cricking a color point on the map, it can also show an evaluated road image, which is an origin of the color point.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の意義は,地方自治体での道路の維持管理業務の実用化を念頭においた計測ユニットの開発と,その計測結果に対応した健全度評価システムにある.これらの計測ユニットおよび健全度評価システムに学術的な新規性は少ないものの,地方自治体の実務での運用を想定し,低価格で使い易く,かつ明解なアウトプットを提示可能なものを開発することができた.このことから,本研究成果は社会的に大きな意義を有しているものと考えている.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 地方公共団体での利用を想定した道路路面のひび割れに関する健全度評価システム2021

    • Author(s)
      吉田純司,竹谷晃一
    • Journal Title

      土木学会 第2回AI・データサイエンスシンポジウム論文集

      Volume: vol.2, No.J2 Pages: 671-680

    • NAID

      130008118365

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 簡易計測した一般道路の路面画像からのひび割れ抽出2022

    • Author(s)
      松田昌洋
    • Organizer
      土木学会 第77回年次学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 深層学習を用いた高速道路における舗装路面画像のクラック分類2020

    • Author(s)
      清水裕介,吉田純司,小野義道,竹谷晃一
    • Organizer
      土木学会第75回年次学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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