Project/Area Number |
20K04656
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22010:Civil engineering material, execution and construction management-related
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Research Institution | Institute of Physical and Chemical Research |
Principal Investigator |
Fujita Kunihiro 国立研究開発法人理化学研究所, 光量子工学研究センター, 研究員 (60532364)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 非破壊検査装置 / 中性子 / 散乱イメージング / 散乱中性子イメージング / 3次元計測 / コンクリート / 高速中性子 / 散乱中性子 / イメージング / 3次元再構成 / 反射中性子 / 非破壊検査 / インフラ構造物 |
Outline of Research at the Start |
橋梁やトンネルなどインフラ構造物の老朽化が社会問題となっている中、人命に関わる重大な破壊を予防するため、健全性を非破壊で検知できるシステムが必要とされている。本研究では、構造物内部を3次元的に可視化する為に、加速器駆動型の中性子源と位置感応型検出器を用いた反射中性子イメージング法の確立を行う。 期間中の目標は、開発したイメージングシステムを用いて理化学研究所のRANS(RIKEN Accelerator-driven compact Neutron Source)施設において実用化に向けた原理実証を行うことである。コンクリート内部に擬似的な水や空隙等の欠陥を用意して、3次元情報を定量的に求める。
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Outline of Final Research Achievements |
A three-dimensional measurement system for detecting deterioration and damage of concrete structures used in infrastructure structures, especially road bridge slabs without removing the pavement was developed. In the conventional imaging method using fast neutron scattering, it was difficult to obtain depth information because only thermal neutrons scattered by the inspected objects were measured. From this study, it was found that depth information can be obtained by measuring fast neutrons and determining the yield ratio with thermal neutrons.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会的問題となっているインフラ構造物の老朽化の対策として、破壊が起こってから修理する事後保全から、定期診断を行い、破損が小さいうちで補修を行うことでトータルコストを下げる予防保全が提唱されているが、道路橋に対しては高コストであることや、計測の信頼性が十分でないことから、実質的に定期診断は行われていない。本研究成果は道路橋の損傷を低コストで定量的に評価できる非破壊検査システムの核となる技術である。
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