A Study on Bicycle Space on Roads Considering the Characteristics of Road Networks and the Traffic Accident Probability of Bicycles
Project/Area Number |
20K04726
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Ogawa Keiichi 立命館大学, 理工学部, 教授 (50303508)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 自転車 / 自転車通行環境 / 交通事故 / 通行位置 / 通行方向 / 道路ネットワーク特性 / 交通安全 / 道路ネットワーク |
Outline of Research at the Start |
本研究では、自転車の通行位置・通行方向の規定と、出発地・目的地間の交通事故遭遇確率との関係について、道路左側の一方向通行をすることによる迂回とそれにともなう車道横断回数の変化を考慮した分析をおこなう。具体的には、異なる道路ネットワーク特性をもつ複数の対象地域を想定し、自転車の通行経路を自転車の通行位置・通行方向の規定に応じて設定することにより、出発地・目的地間における交通事故遭遇確率を算定する。これにより、道路ネットワーク特性や自転車の利用距離の特性に応じた、対象地域全体としての交通事故発生件数を減少させるための自転車通行環境の整備形態や自転車道の一方通行規制の導入可否の検討をおこなう。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, traffic accident probability of bicycles by running position (roadway and walkway) and direction (left side and right side) considering the number of road crossings between origin and destination for bicycle users is analyzed. Firstly, the relationship between characteristics of road network and traffic accident probability of bicycles is analyzed based on hypothetical road network and real road network. Secondly, the traffic conflict phenomenon between bicycles and vehicles on roadway is analyzed using an agent simulation model.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、環境負荷の小さい交通手段として自転車交通が見直されており、都市交通手段として自転車を活用しようという動きが高まっている。しかしながら、現実的な自転車通行環境整備においては、対象地域の道路ネットワーク特性や自転車利用者のトリップ距離の特性、自転車・自動車の交通量の特性に応じた自転車通行空間の整備形態の選定や、自転車道の一方通行規制の導入可否の検討が必要である。本研究の成果は、これらの特性に応じた対象地域全体としての交通事故発生件数を減少させるための自転車通行環境の整備方法の検討に資するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(11 results)