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A Study on Bicycle Space on Roads Considering the Characteristics of Road Networks and the Traffic Accident Probability of Bicycles

Research Project

Project/Area Number 20K04726
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Ogawa Keiichi  立命館大学, 理工学部, 教授 (50303508)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords自転車 / 自転車通行環境 / 交通事故 / 通行位置 / 通行方向 / 道路ネットワーク特性 / 交通安全 / 道路ネットワーク
Outline of Research at the Start

本研究では、自転車の通行位置・通行方向の規定と、出発地・目的地間の交通事故遭遇確率との関係について、道路左側の一方向通行をすることによる迂回とそれにともなう車道横断回数の変化を考慮した分析をおこなう。具体的には、異なる道路ネットワーク特性をもつ複数の対象地域を想定し、自転車の通行経路を自転車の通行位置・通行方向の規定に応じて設定することにより、出発地・目的地間における交通事故遭遇確率を算定する。これにより、道路ネットワーク特性や自転車の利用距離の特性に応じた、対象地域全体としての交通事故発生件数を減少させるための自転車通行環境の整備形態や自転車道の一方通行規制の導入可否の検討をおこなう。

Outline of Final Research Achievements

In this study, traffic accident probability of bicycles by running position (roadway and walkway) and direction (left side and right side) considering the number of road crossings between origin and destination for bicycle users is analyzed. Firstly, the relationship between characteristics of road network and traffic accident probability of bicycles is analyzed based on hypothetical road network and real road network. Secondly, the traffic conflict phenomenon between bicycles and vehicles on roadway is analyzed using an agent simulation model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、環境負荷の小さい交通手段として自転車交通が見直されており、都市交通手段として自転車を活用しようという動きが高まっている。しかしながら、現実的な自転車通行環境整備においては、対象地域の道路ネットワーク特性や自転車利用者のトリップ距離の特性、自転車・自動車の交通量の特性に応じた自転車通行空間の整備形態の選定や、自転車道の一方通行規制の導入可否の検討が必要である。本研究の成果は、これらの特性に応じた対象地域全体としての交通事故発生件数を減少させるための自転車通行環境の整備方法の検討に資するものである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] An Analysis of Measures and Policies in Bicycle Network Plans and Bicycle Use Promotion Plans in Local Governments2022

    • Author(s)
      小川圭一,松井康太
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 8 Issue: 2 Pages: A_101-A_107

    • DOI

      10.14954/jste.8.2_A_101

    • NAID

      130008161453

    • ISSN
      2187-2929
    • Year and Date
      2022-02-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交通事故発生状況に着目した自転車の通行位置と通行方向に関する地域比較2022

    • Author(s)
      小川圭一,谷口節武
    • Journal Title

      第42回交通工学研究発表会論文集

      Volume: - Pages: 699-702

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cyclist Class in Jakarta during the Covid-19 Pandemic Based on Cycling Behavior and Facility Preferences2022

    • Author(s)
      Citra Widyaningrum, Yori Herwangi, Keiichi Ogawa
    • Journal Title

      Journal of Built Environment Studies

      Volume: Vol.3, No.2 Issue: 2 Pages: 23-29

    • DOI

      10.22146/best.v3i2.3374

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 地方自治体における自転車ネットワーク計画の施策内容に関する分析2021

    • Author(s)
      小川圭一,松井康太
    • Journal Title

      第41回交通工学研究発表会論文集

      Volume: - Pages: 135-140

    • NAID

      40022691385

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道路ネットワーク特性と出発地・目的地間の距離を考慮した自転車の通行位置と通行方向による交通事故遭遇確率の比較分析2021

    • Author(s)
      小川圭一,石田信之,安隆浩
    • Journal Title

      交通科学

      Volume: Vol.51, No.1 Pages: 55-65

    • NAID

      130007996260

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 都市特性を用いた都市交通手段の時系列変化に関する分析2022

    • Author(s)
      小川圭一,酒井颯眞
    • Organizer
      土木学会第77回年次学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 往復2車線道路における自転車と自動車の追越行動を考慮した自転車通行空間の整備効果に関する研究2022

    • Author(s)
      小川圭一,六郷文昭
    • Organizer
      第66回土木計画学研究発表会(秋大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 堀川五条交差点における交通容量解析と自転車通行空間整備の検討2021

    • Author(s)
      小川圭一,松村康平
    • Organizer
      2021年度土木学会関西支部年次学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自転車ネットワーク計画における想定目的地を考慮した自転車の通行位置と通行方向による交通事故遭遇確率の比較分析2021

    • Author(s)
      小川圭一,菱田果鈴
    • Organizer
      第64回土木計画学研究発表会(秋大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 追従時間率を考慮した往復2車線道路における付加自転車通行空間の設置水準に関する研究2020

    • Author(s)
      六郷文昭,小川圭一
    • Organizer
      2020年度土木学会関西支部年次学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 追従時間率を考慮した往復2車線道路における付加自転車通行空間の設置水準に関する研究2020

    • Author(s)
      六郷文昭,小川圭一
    • Organizer
      第61回土木計画学研究発表会(春大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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