Project/Area Number |
20K04731
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小嶋 文 埼玉大学, 理工学研究科, 准教授 (40637998)
金 帝演 鶴岡工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (50510062)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 自転車 / 安全運転支援情報システム / 逆走 / 歩道走行 / ユーザインターフェイス / 行動変容 / ヒヤリハット / システム受容性 / ITS / 走行環境識別 / 視点変換処理 / 数量化3類 / 危険行動 / ヒヤリハット事象 / 一時不停止 / 意識調査 / 交通安全教育 / 走行方向識別 / 画像セグメンテーション / Webアンケート調査 / 安全走行支援情報システム / 路面標示 / 交通安全 / 教育システム |
Outline of Research at the Start |
自転車は子どもから大人まで国籍等を問わず、多くの人が気軽に利用できる。昨今では、日常生活以外にも、ビジネスや観光などでの利用も増えている。しかし、利用者や利用機会の増加に伴って、自転車の関係する交通事故が問題となっている。本研究では、これまで高度交通システム分野で検討されてきた情報通信技術に依存せず、単独で動作する「自転車のための安全走行支援情報システム」の実現方法と、その効果を明らかにする。さらに、提示内容を直感的に理解可能な画面表示についても検討を行う。これらのシステムの実現により、自転車利用者の交通事故低減、児童や学生が正しい交通ルールを学ぶための教育システムとしての利用も期待される。
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Outline of Final Research Achievements |
Most of the research and development in bicycle traffic safety has been achieved through the advancement of communication, positioning, and road infrastructure. In contrast, this research aims to realize and verify the effectiveness of a stand-alone bicycle safety support information system that operates without the need for new infrastructure facilities. Specifically, we have clarified how to construct the system on an inexpensive small computer, how to detect illegal and dangerous bicycle riding, and a user interface that allows users to intuitively understand the content presented by the system while riding a bicycle. The usefulness and acceptability of the system were also clarified by collecting and analyzing the actual situation of dangerous behavior and dangerous events when children ride bicycles and their intention to use the system, targeting the child-raising generation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自転車のための安全運転支援情報システムに関する要素技術やシステム技術の実現方法,危険行動・危険事象の実態や利用意向,システムの有用性や受容性に多くの知見を獲得することができた. 近年訪日外国人のレンタカー利用による事故の増加が問題となっているが,シェアサイクルの普及により外国人の自転車利用も増加することが想定される.本研究により,日常的に自転車を利用している利用者ばかりではなく,日本の交通ルールを十分理解できていない訪日外国人が運転するシェアサイクルやレンタサイクル,自転車そのものに不慣れな児童が運転する子ども用自転車などでの安全運転支援の実現にも寄与するものである.
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