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Comprehensive Analysis of Bicycle Accident Risk Factors Constructing Accident Frequency Prediction Models

Research Project

Project/Area Number 20K04736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

jiang meilan  名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任講師 (40377990)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 仁美  名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任准教授 (00509193)
山本 俊行  名古屋大学, 未来材料・システム研究所, 教授 (80273465)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords交通事故 / 多変量事故頻度モデル / 自転車事故 / 交差点幾何構造 / 多変量頻度モデル / 事故リスク要因 / 交通量 / 自転車道路 / 事故リスク
Outline of Research at the Start

自転車利用は,健康で環境にやさしい交通手段であり,特に高齢者にとって,アクティブな 生活スタイルを支えるための有効な交通手段としても重要視されつつある.しかし,自転車乗車中の事故は交通事故全体の約2割と依然と高く,自転車利用促進の足止めの一因となる. 本研究は,自転車交通事故に関係する様々なリスク要因を特定し,自転車事故頻度予測モデルを構築し,地域の社会経済特性、自転車通行空間、自転車利用状況、道路構造等が自転車事故発生に及ぼす影響を分析する.分析結果により,それぞれのリスク要因間の相違を把握することで,優先的に対策すべき要因の確定と有効な自転車事故削減策を提案する.

Outline of Final Research Achievements

Among the bicycle users, the number of accidents by young generation is the most popular one, and the number of accidents involving elderly people increases every year. This study aims to investigate bicycle accident risk factors for each age group. We utilized open data sources, web-based surveys, and field surveys to construct a database for the analysis. Furthermore, we developed a multivariate count model to increase the prediction accuracy of the bicycle crash occurrance. Two kinds of approach have been conducted in this analysis. One is the macroscopic analysis at the traffic analysis zone level and the other one is a microscopic analysis at the intersection level. The influence of sociodemographic properties, intersection geometric features, and traffic environment on the occurrence of bicycle crashes are examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

年齢階層構造が大きく変わる超高齢社会に向けて,年齢階層別の事故発生リスク要因を解明し,適した安全支援を考案することが求められている.そこで本研究は,各年齢層別・当事者種別毎の事故リスク要因を全般的に把握し,その影響を定量的に分析する事故頻度予測モデルを開発することで,自転車事故削減に最も有効な対策の提案を図る.数多い事故リスク要因に関する変数の効果を最も有効に推定できるモデルの構造を構築することが本研究の独創的なところである.またこのようなモデルによる分析結果は学術的意義が高く、提案する自転車事故削減策は重要な社会的意義がある.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Bicycle Accident Risk Factors for Different Age Groups in Nagoya, Japan2023

    • Author(s)
      Jiang Meilan、Sato Hitomi、Diao Xiaoshu、Mothafer Ghasak I.M.A.、Yamamoto Toshiyuki
    • Journal Title

      Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board

      Volume: - Issue: 5 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1177/03611981221143378

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Risk Factor Analysis of Bicycle Accidents at Intersections2023

    • Author(s)
      Mengqing Nie
    • Organizer
      第67回土木計画学研究発表会・春大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Risk Factor Analysis of Bicycle Accidents Considering Geometric Features and Bicycle Road at Intersections2020

    • Author(s)
      Juliette Tempia, Meilan Jiang, Hitomi Sato, Ghasak Mothafer, Toshiyuki Yamamoto
    • Organizer
      日本都市計画学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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