Project/Area Number |
20K04740
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 地域公共交通 / 広義社会的便益 / 費用便益分析 / 存在効果 / 時間価値 / ソーシャルキャピタル / 社会的便益 / 持続可能性 / モビリティ / SUMP / 中心市街地 / ソーシャル・キャピタル / 脱炭素 / 存在価値 / CVM |
Outline of Research at the Start |
日本の地方圏では、自家用車への過度な依存を改めるために、地域公共交通の利便性等を向上させ、これを活性化・再生することが課題となっている。しかし、伝統的な費用便益分析では、そうした交通整備に係る事業が採択されないことが多い。その理由の一つとして、従来の便益計算ではその効果が限定的にしか把握されないという問題が指摘されている。そこで、本研究では、地域公共交通のもたらす広義社会的便益として、ソーシャル・キャピタルへ影響とその存在価値に焦点を当て、アンケート調査等からその効果を定量的に把握し、交通政策の新たな考え方を提示する。
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Outline of Final Research Achievements |
A nationwide survey revealed that many people in Japan feel that railway operators have an impact on the attractiveness of cities and have high expectations for the various effects associated with the presence of railways. Questionnaire surveys conducted throughout Japan and along the Hitachinaka-Kaihin Railway showed that the time value for children was equal to or higher than that for adults. This means that social benefits calculated on the assumption that they are equal to those for adults could be underestimated. On the other hand, from the questionnaire survey in Austria, 30% of the respondents indicated that they felt some change in their "relationships with others" after the opening of the new tram system, suggesting the impact of improved public transportation services on social capital.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究から、伝統的な便益計算に含まれない鉄道の存在価値があることが判明したほか、費用便益分析で用いられる時間価値について、子どもの時間価値が過小評価されている可能性があることが示された。また、地域公共交通のサービス改善がソーシャルキャピタルの醸成につながるという点でも、広義社会的便益を考慮する必要があるとの結果になった。従前の費用便益分析では投資がなされなかった地域公共交通について、投資を行うことで広義社会的便益が得られる可能性がある。そのことは、日本の地域公共交通の政策転換の必要性を示すといえる。
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