Study on New Atmospheric Entry Vehicle Control using MHD Flow Control
Project/Area Number |
20K04921
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
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Research Institution | Japan Aerospace EXploration Agency |
Principal Investigator |
Nagata Yasunori 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 宇宙科学研究所, 特任助教 (20635594)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 航空宇宙工学 / 大気圏突入機 / 機体制御 / プラズマ流制御 / 電磁流体 |
Outline of Research at the Start |
宇宙からの帰還に使用される大気圏突入機において,機体の姿勢を制御することは,より安全な宇宙からの帰還の実現につながる重要な要素技術である.本研究では,これまでにない新しい機体制御技術として,電磁力を利用することを考えており,その基礎的な知見を得ることを目的としている.大気圏突入時の機体周囲には高温のプラズマ気流が生じ,これに電磁力を作用させることで,機体には反作用力が働くことになり,これを機体制御に利用することを目指している.
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Outline of Final Research Achievements |
Flow control techniques using electromagnetic forces have a potential to be an innovative flight control technology for atmospheric entry flights such as return to the ground from space. In this research, a new method for active flight control is proposed and its fundamental phenomena are investigated. The new method is designed to utilize conduction on the surface of the vehicle, and it is experimentally and numerically confirmed that switching the conduction could affect the effect of the flow control.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,電磁力を利用した流体制御技術に関し,機体表面の導通に着目した新たなアプローチを提案し,実験的・数値的な知見を得たことでその可能性を世に示した.この技術は大気圏突入機の革新的な技術であり,実現することでサンプルリターンカプセルや惑星探査機の発展につながり,その結果として新たな宇宙ミッション・宇宙探査の創出につながる可能性がある.また,プラズマ気流と電磁場との干渉現象についての知見を得たことは,プラズマ物理の発展に寄与することが期待される.
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)