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Study of new type energy saving rudder for high performance

Research Project

Project/Area Number 20K04941
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Kanemaru Takashi  九州大学, 工学研究院, 准教授 (90612127)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsプロペラ-舵干渉 / 省エネ舵 / フィン付舵 / プロペラ後流 / 舵推力 / 舵抗力 / ESD / 低抵抗舵 / プロペラ後流中舵抵抗 / SQCM
Outline of Research at the Start

本研究は、応募者が考案した省エネ舵の改良に取り組む。
初めに、パネル法による理論的数値シミュレーション法の改良を行い、また、CFDによる数値シミュレーションも併用し切り欠き部の流場の詳細を調べることで、仮定するメカニズムとの整合性を取る。また、応募者の研究室が所有する高速回流水槽を用いたプロペラ後流中舵性能試験とPIVによる舵前後の流場観察を行う。性能試験は、プロペラ幾何形状やプロペラボスキャップ形状を変更させて設計、模型製作を行い、実施する。これらの試験の結果は、切り欠き付舵のメカニズムの解明に役立つ。なお、最終年度には、研究成果を反映させた実用的舵の試設計と模型試験を実施する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we take rudders with fin which efficiently recovers the energy loss due to the circumferential flow generated by the propeller and improves the propulsive performance. The theoretical fundamental study, model test using the circulating water channel, and development of a newly-type rudder fin are conducted.
Typical rudder fins are practical and widely used as energy saving devices. In this study, the effect of the rudder fin is investigated in detail based on fluid dynamics and wing theory. As a result, it is found that elliptic fins obtain the larger thrust which reduces the rudder drag. Also, it is shown that the propeller-rudder propulsive efficiency considering the change of propeller thrust is improved by theoretical calculation, CFD, and the model test.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プロペラ-舵の干渉を利用した様々な省エネデバイスが実用化されている。一方,これらに関する研究は,船体を含めた自航要素の評価で行われるものが殆どである。実用の設計上,自航要素の評価は重要であり,当然着目すべきである。しかし,複雑な現象の流体力学的な干渉を詳細に知るには,より基本的な検討が望ましい。本研究ではプロペラと舵のみの干渉に着目し,フィン付舵の効果について詳細を調べ,フィンと舵本体の推力にはある程度トレードオフの関係があること,フィンは壁(舵面)に付加されているにもかかわらず鏡像効果を有しない等,これまでに着目されなかった流体力学的見地からの考察を示しており,学術的意義が大きいと考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] フィン付舵の舵抗力低減効果に関する一考察2022

    • Author(s)
      金丸崇,吉武朗,安東潤
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会講演会論文集

      Volume: 第34号 Pages: 309-314

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Fundamental Study on Rudder Drag Reduction by Rudder Fin2022

    • Author(s)
      Takashi Kanemaru, Akira Yoshitake, Jun Ando
    • Journal Title

      Proceedings of the Seventh International Symposium on Marine Propulsors SMP’22

      Volume: Online Pages: 334-340

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィン付舵の舵抗力低減効果に関する一考察 -続報:プロペラ-舵系推進効率-2022

    • Author(s)
      金丸崇,吉武朗,安東潤
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会講演会論文集

      Volume: 第35号 Pages: 673-676

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フィン付舵の舵抗力低減効果に関する一考察2022

    • Author(s)
      金丸崇
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A Fundamental Study on Rudder Drag Reduction by Rudder Fin2022

    • Author(s)
      Takashi Kanemaru
    • Organizer
      The Seventh International Symposium on Marine Propulsors SMP’22
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フィン付舵の舵抗力低減効果に関する一考察 -続報:プロペラ-舵系推進効率-2022

    • Author(s)
      金丸崇
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] フィン付舵の舵抗力低減効果に関する一考察2022

    • Author(s)
      金丸崇
    • Organizer
      日本船舶海洋工学会令和4年度春季講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Fundamental Study on Rudder Drag Reduction by Rudder Fin2022

    • Author(s)
      Takashi Kanemaru
    • Organizer
      7th International Symposium on Marine Propulsors
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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