• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application of the human error approach to phishing fraud prevention education

Research Project

Project/Area Number 20K05013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 25020:Safety engineering-related
Research InstitutionInstitute of Information Security

Principal Investigator

Inaba Midori  情報セキュリティ大学院大学, その他の研究科, 准教授 (80419093)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsフィッシングメール / 標的型攻撃訓練 / 教育 / メタ認知スキル / フィッシング詐欺 / 標的型攻撃メール / 教育プログラム / 気づき / 質問紙調査 / 実験 / 仮説評価 / 自己関連処理 / ヒューマンエラー / 二重過程モデル / 成功事例活用
Outline of Research at the Start

フィッシング詐欺による被害は、詐欺サイトに誘導するためのメールが不正な相手からのメールであると適切に判断することによって防ぐことができる。本研究は、精巧に作成されたフィッシング詐欺のメールが不正なメールであると気づくメカニズムを明らかにすることを目的とする。また、この気づきに関するスキルの向上に効果的な教育プログラムを示すことを目指す。これらの研究を進めるにあたっては、ヒューマンエラーの研究分野で提案された危険因子への気づきについてのモデルを参照する。さらに、この気づき向上には、誤った失敗事例ではなく、適切にエラーを防止した成功事例を活用する取り組みを応用する。

Outline of Final Research Achievements

The study first investigated the mechanisms by which individuals can acquire intuitions when correctly identifying phishing emails. Metacognitive skills were found to contribute to the intuitions about phishing emails. Moreover, the evidence-based objective reasoning tendency was found to contribute to intuitions about targeted attack emails and the correct identification of these emails.
In addition, this study developed the proposed educational program that focused on explaining the importance of acquiring the intuitions to prevent individuals from responding to the targeted attack emails. The experiment was conducted to compare its effectiveness with the conventional educational program. As a result, the proposed program was appeared to be more effective than the conventional program, but not to the extent that it could be said to be sufficiently effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初期の気づきがフィッシングメールへの判別を左右するとの報告がある一方、この気づきについての知見はほとんどみられていない。本研究ではこの気づきに影響する要因を示し、気づきのメカニズムを明らかにすることに貢献した。
また、標的型攻撃メールへの反応を防ぐための従来形式の教育プログラムについては以前からその効果の小ささが報告されており、今回もそれを支持する結果が確認した。しかし、提案形式のプログラムにも十分な効果は確認できなかった。ただし研究成果を総合的にみることで、教育プログラムをどのように改善すべきかの具体的方向性を把握することができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2022

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] フィッシングメール内の不一致に対する気づきを促進する要因2022

    • Author(s)
      稲葉 緑
    • Organizer
      コンピュータセキュリティシンポジウム2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi