Project/Area Number |
20K09194
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 55050:Anesthesiology-related
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
境 倫宏 三重大学, 医学部附属病院, 准教授 (10448681)
坂本 良太 三重大学, 医学部附属病院, 助教 (10581879)
島岡 要 三重大学, 医学系研究科, 教授 (40281133)
亀井 政孝 三重大学, 医学部附属病院, 教授 (60443503)
伊藤 亜紗実 三重大学, 医学部附属病院, 助教 (80740448)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | バーチャルリアリティー / VR / 医学教育 / 接遇 / ストレス / アクティブラーニング / バーチャル・リアリティー / 各超現実 / AR / 環境因子 / 拡張現実 / 慢性疼痛 / ウェアラブル / 麻酔科医専門教育 / 医療サービス / バーチャルリアリティ |
Outline of Research at the Start |
まず、麻酔初学者による麻酔導入時の患者接遇シュミレーションを患者目線VR映像を360度カメラを用いて取得し、後に麻酔初学者がその映像を疑似体験する。その後、VRを熟練スタッフと検討、すなわち教育的アクティブミーティングを行い、学習者が自分自身の改善点を見いだし、再度同じステップを繰り返すことでどのような教育的効果を上げることができるかどうかを客観的に評価する。 さらに、本研究で得られた患者接遇VR映像を実患者の術前に視聴させ、患者の不安軽減効果を持つ接遇映像を、患者のストレスホルモンの測定によって抽出する。抽出されたVR動画を教師とした機械学習によって、質の高い接遇を解析する。
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Outline of Final Research Achievements |
Due to the impact of the coronavirus pandemic, several efforts were made from the perspective of using VR for education of anesthesiologists and medical students rather than direct anesthesiology patient interaction. We developed an application for experiencing cardiopulmonary resuscitation procedures and verified the educational effect of VR images using 3DCG according to a scenario. We then conducted a verification test to measure the stress levels by reproducing a realistic VR space. The ability to measure stress levels in a VR environment can serve as a basis for measuring the quality of skills in hospitality training.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
手術に臨む患者は不安や緊張を持つことが一般的であり、医師の適切な接遇は患者に安心感や信頼感を与える上で重要である。しかし医師本人のみの視点ではその良否に気付きにくい。そこでVRを用いて患者の視点を再現しその立場で自分自身の接遇や熟練医の接遇を体験することで強力に接遇の改善を学習できる。またその際に客観的なストレス指標として導入した交感神経、副交感神経の活性化レベルの測定は、接遇の質を測るとともにVR環境のもたらすストレス緩和効果の検証にも応用できる。
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