Project/Area Number |
20K10986
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Kawasaki Tomoko 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任研究員 (70866780)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清水 栄司 千葉大学, 大学院医学研究院, 教授 (00292699)
大島 郁葉 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 教授 (40625472)
村田 倫一 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任研究員 (90802588)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 育児 / ストレス / 保健指導 / 幼児 / 介入 / 認知行動療法 / レジリエンス / 自閉スペクトラム症 / 自閉スペクトラム / 保健師 / 発達障害 / ASD / 幼児健診 / 保護者 / 遠隔 |
Outline of Research at the Start |
近年の研究から、ASD児に対する支援は、診断や治療にとどまらず、子どもに対する親の育児ストレスを低減し、メンタルヘルスを向上させ、養育レジリエンスを増強するような家族を含めた包括的な支援が求められる。本研究は、行政の1歳6か月児健診後の保健師による親支援の位置づけとして、2歳から3歳未満のASD傾向の幼児をもち、その育てにくさから一定以上の育児ストレスを感じている親に対し、①親の育児ストレス、②メンタルヘルス(うつ、不安)、③養育レジリエンスに着目した認知行動療モデルを用いた保健指導プログラムを開発、テレビ会議システムを利用した遠隔によるプログラムを実施し、その有効性を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The feasibility study of a health guidance program (CBT for Parents to Support Accepting Children's Uniqueness: CBT-PAC) aimed to improve parenting stress and resilience among parents of children with autism spectrum disorder tendencies from 2020 to 2022. A program based on cognitive-behavioral therapy focusing on parental stress management was developed. Six sessions of 50 minutes each per week were conducted through online tutoring for a total of 26 participants with children aged 2 to under 7 in a single-arm phase. Cognitive-behavioral therapy was found to be an important part of the intervention to increase parenting resilience and improve mental health.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これらの結果から、養育レジリエンスの増強、育児ストレスの軽減および保護者のメンタルヘルスの向上が示唆された。本プログラムが行政の幼児健康診査後における保健師および療育機関による親支援の位置づけで広く活用されることにより、発達特性を持つ親の支援に寄与するものと考える。
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