• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a GitHub-based Software Development PBL Environment that Enables Visualization of Contribution and Growth

Research Project

Project/Area Number 20K12089
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Hazeyama Atsuo  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70313278)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋浦 弘明  日本工業大学, 先進工学部, 准教授 (20597083)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsソフトウェア工学教育 / 貢献・成長 / スキル / GitHub / iコンピテンシーディクショナリ / Sentence-BERT / プロジェクト型ソフトウェア開発演習 / スキル獲得 / iコンピテンシディクショナリ / 学習環境 / Project-Based Learning / ソフトウェア開発演習 / 貢献・成長の可視化 / ソフトウェア開発PBL / 貢献評価手法 / ファンクションポイント法 / ソフトウェア開発教育 / Project Based Learning / 貢献・成長のデータ化
Outline of Research at the Start

Society5.0に代表されるように、社会の情報化は大きく進展しつつあり、ソフトウェア技術者の育成は社会的課題となっている。その課題解決の1つとして、大学等の教育機関において実践的なソフトウェア開発教育としてProject-Based Learning(PBL)が行われるようになってきた。PBLの学習活動により作り出される各種データから学習者に対して自己の成長を気づかせることを可能にするとともに、教員に対してはこれまで客観的に把握することが困難であった学習者の貢献を把握可能にするGitHubというソフトウェア開発環境を基盤としたPBL環境を開発することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

Education based on Project Based Learning (PBL) is conducted as a method for training software engineers. GitHub is used as the platform for this, where the artifacts are stored. It is important to analyze these data and make the learning environment help learners realize their growth. This study aims to develop a PBL environment that makes learners aware of their growth through the artifacts created during development activities. By utilizing the iCompetency Dictionary (iCD), which associates tasks with skills, we prototype a system that uses Sentence-BERT to measure the similarity between the sentences of development artifacts and the task definitions in iCD, extracts the tasks, and presents the skills obtained from the iCD tasks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ソフトウェア開発において開発者が作成する成果物から,その作成を通して獲得されるスキルを,開発環境が開発者に提示するというコンセプトは学術的に高い新規性を有している.このコンセプトを実現した試作システムはGitHub上で動作するため適用範囲は広く,社会的意義は大きいと考える.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ソフトウェア開発PBLにおけるiコンピテンシディクショナリとSentence-BERTを用いた獲得スキル可視化支援システムの試作2024

    • Author(s)
      近藤羽音, 橋浦弘明, 櫨山淳雄
    • Journal Title

      第10回実践的IT教育シンポジウム(rePiT2024)論文集

      Volume: なし Pages: 17-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Proposal of a User Interface Design Guideline based on Analysis of the Causes of Usability Defects reported in a project-based Software Engineering Course2022

    • Author(s)
      Takuro Minoya, Kiichi Furukawa and Atsuo Hazeyama
    • Journal Title

      Proceedings of 6th Software Engineering Education Workshop (SEED 2022)

      Volume: 3330 Pages: 42-47

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Systematic Literature Review on Educational Effectiveness of Project-Based Learning for Software Development2022

    • Author(s)
      Hane Kondo and Atsuo Hazeyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 29th Asia-Pacific Software Engineering Conference (APSEC2022)

      Volume: - Pages: 584-585

    • DOI

      10.1109/apsec57359.2022.00092

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proposal of an Evaluation Method of Individual Contributions using the Function Point in the Implementation Phase in Project-Based Learning of Software Development2021

    • Author(s)
      Koyo Tanabata, Atsuo Hazeyama*, Yuki Yamada, Kiichi Furukawa
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 192 Pages: 1524-1531

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ソフトウェア開発PBLにおける実装工程でのファンクションポイントを用いた個人貢献評価手法の提案2021

    • Author(s)
      七夕 昂陽,山田 侑樹,古川 貴一,櫨山 淳雄
    • Journal Title

      第7回 実践的IT教育シンポジウム (rePiT 2021)

      Volume: - Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] COVID-19パンデミック下でのオンライン遠隔ソフトウェア開発PBLの実践報告2021

    • Author(s)
      古川 貴一,山田 侑樹,櫨山 淳雄
    • Journal Title

      第7回 実践的IT教育シンポジウム (rePiT 2021)

      Volume: - Pages: 23-30

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プロジェクト型ソフトウェア開発演習において学習者が獲得した技術スキル,ソフトスキルの調査2024

    • Author(s)
      櫨山 淳雄, 近藤 羽音
    • Organizer
      情報処理学会第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Proposal of a Support System for Visualization of Acquired Skills Using iCD in Project-Based Learning for Software Development and How to Acquire its Data2023

    • Author(s)
      Hane Kondo, Hiroaki Hashiura, and Atsuo Hazeyama
    • Organizer
      IEEE 35th International Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a script to aggregate document inspection comments across different platforms to GitHub in a software development PBL2023

    • Author(s)
      Oh Sato and Atsuo Hazeyama
    • Organizer
      IEEE 35th International Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ソフトウェア開発PBLにおけるiCDを用いた獲得スキル可視化 支援システムの提案2023

    • Author(s)
      近藤羽音,浅野耀介,櫨山淳雄
    • Organizer
      2023年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ソフトウェア開発PBLにおけるマージコンフリクト調 査支援システムの開発2021

    • Author(s)
      井出岳人, 浅野耀介, 古川貴一, 山田侑樹, 櫨山淳雄
    • Organizer
      日本ソフトウェア科学会第38 回大会(2021 年度) 講演論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] REreview:ソフトウェア開発PBLにおけるコードレビューア学習支援システム2020

    • Author(s)
      浅野 耀介, 古川貴一, 山田 侑樹, 櫨山 淳雄
    • Organizer
      情報処理学会ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Smart and Sustainable Technology for Resilient Cities and Communities2021

    • Author(s)
      Robert J. Howlett Lakhmi C. Jain John R. Littlewood Marius M. Balas Editors
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811691003
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi