Project/Area Number |
20K12399
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
Sano Kaede 和歌山大学, 観光学部, 准教授 (60707298)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
永田 修一 関西学院大学, 商学部, 准教授 (50546893)
佐野 宏樹 立命館大学, 経営学部, 准教授 (70779628)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | スマートツーリズム・デスティネーション / ビッグデータ / サービス・ドミナント・ロジック / 価値共創 / エコシステム / 観光客行動パターン / 観光客行動 / 観光地エコシステム / 解釈レベル理論 / 観光客 / モビリティ / モビリティー / スマートツーリズム・エコシステム / ソーシャル・ビッグデータ / GPSビッグデータ / S-Dロジック / オープン・イノベーション / ビジネス・エコシステム |
Outline of Research at the Start |
スマートツーリズム・デスティネーション(Smart Tourism Destination, STD)は、観光地に競争優位をもたらすための市場戦略の方向の一つとして注目を浴びている。現状では,価値の共創者としての観光客の役割や、観光客,事業者,観光地の間の動的な相互作用についての知識が十分に蓄積されておらず、STDの構築と発展が停滞しているように考えられる。そこで、本研究では観光客から収集されたビッグデータの活用と、STDにおける価値共創を促進させるためにDMOが果たすべき役割に着目して、エコシステムとしてSTDを構築し、発展、維持させるための成功要因を究明する。
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Outline of Final Research Achievements |
During the research period, the following three main achievements were addressed. First, this study better understood tourists’ potential needs and information processing behaviors through the analysis of survey data and social big data. Second, based on the tourists’ spatial mobility patterns, this study explored the optimization model regarding how stakeholders can collaborate with each other in a certain destination through GPS big data analysis. Third, based on the analysis results of GPS big data collected from the international tourists and hotel distribution data in Osaka city, this study further attempted to build an ecosystem which is an outcome of value co-creation among all stakeholders in a destination.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
スマートツーリズム・デスティネーションは,観光地に競争優位をもたらすための市場戦略の方向の一つとして注目を浴びているが、ステークホルダー間の動的な相互作用についての知識が十分に蓄積されておらず,スマートツーリズム・デスティネーションの構築と発展が停滞している。そこで本研究では、サービス・ドミナント・ロジックの理論を援用し、多様なビッグデータの解析によって観光客の潜在的ニーズを把握し、観光エリアと事業者による最適協業モデルを探索した。日本では,スマートツーリズムに本格的に取り組む都市や地域がまだ少なく,本研究で得られた知見は日本社会全体にとっても大きな実務的意味を持つと考えられる。
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