• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of the acquisition of verb usage by Japanese learners of English and the development of effective instructional methods

Research Project

Project/Area Number 20K13131
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

OTAKI AYANO  静岡大学, 教育学部, 講師 (60840676)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords第二言語習得 / 英語学習者 / 動詞の用法 / 他動詞用法・自動詞用法 / 他動詞・自動詞・自他両用動詞 / 主語名詞句の有生性 / 明示的文法指導 / 直接否定証拠 / 主語の有生性 / 明示的文法指導の効果 / 英文法指導法の開発 / 無生物主語の習得 / 英語指導法の開発 / 自動詞・他動詞・自他両用動詞
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、「日本語を母語とする英語学習者が、英語能力を効果的に向上させるため、文の核である動詞の用法(他動詞用法・自動詞用法)を正しく理解し、使用できるようにするための効果的な指導法を開発し、その効果を検証すること」である。英語学習者は他動詞と自動詞の混同という動詞の用法の誤りをすることが観察され、先行研究では誤りを引き起こす要因が複数提案されてきた。しかし、どれも決定的な要因ではないと言える。そこで動詞の用法に対する習得調査を行い、習得困難な動詞とその原因を明らかにする。これに基づき動詞の用法に関する指導法を開発し、長期的な有効性を検証し、本研究成果を教室での英文法指導に活用する。

Outline of Final Research Achievements

To promote the accurate interpretation of verb usage (of unaccusative verbs) by Japanese learners of English, the effectiveness of explicit grammar instruction was examined by focusing on the animacy of subject nouns and sentence structures. The results revealed that, immediately after the instructions, participants could better understand intransitive usage than before the instructions. It also revealed the difficulty of correctly answering whether transitive usages with intransitive verbs are ungrammatical. Thus, this study also examined the effectiveness of providing negative evidence by showing that transitive usages with intransitive verbs are ungrammatical. The results indicated that those who received negative evidence tended to correctly answer transitive usages with intransitive verbs that were ungrammatical after instruction. Furthermore, the degree of acceptance or rejection of object drop errors in transitive verb structures differed depending on the individual verb.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、英語学習者が文の核である動詞の用法(他動詞用法・自動詞用法)を正しく理解できるための効果的な指導法を開発し、教室環境における英文法指導法での活用を考えるものである。そのために、学習者が他動詞と自動詞を混同する誤りについて、主語の有生性からの影響等の要因を調査し、その知見を活かした指導の効果を検証した。指導の際には、否定証拠を提示することの効果に着目したことで、動詞の用法の指導における効果的な指導内容を考察した。他動詞用法に関する誤りについて、目的語の欠如を容認しやすい動詞、容認しにくい動詞があると明らかにしたことで、文法指導における動詞の相違に着目する必要性を提示することができた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Measuring the English vocabulary acquisition of Japanese learners2024

    • Author(s)
      Ishikawa Yoshie、Otaki Ayano、Okamura Hiromu、Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      Studies in English Language and Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 59-75

    • DOI

      10.24815/siele.v11i1.30460

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Errors of Object Drop at Transitive Verb Structures by Japanese Learners of English: Preliminary Study2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃、中川 右也、箱﨑 雄子、横田 秀樹、白畑 知彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/0002000165

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000165

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 否定証拠を主とした明示的文法指導の効果 ―英語の自動詞に対する理解に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 195-202

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自動詞への正しい理解を高めるための明示的文法指導の効果-文の構造と主語の有生性に着目してー2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 161-168

    • NAID

      40022701163

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語語彙学習の効果に関する研究 -高校生を対象としたチャンク学習と単語単独学習の比較2021

    • Author(s)
      石川芳恵・大瀧綾乃
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 15-20

    • DOI

      10.37546/jalttlt45.1-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 否定証拠中心の明示的文法指導の効果: 英語の自動詞に焦点を当てて(課題別研究プロジェクト「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」)2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 明示的文法指導の内容の違いが自動詞の正しい理解に与える影響2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 課題別研究プロジェクト「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」第7回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Animacy Effects in the Acquisition of Verb Transitivity and Intransitivity by Japanese Learners of English2021

    • Author(s)
      Ayano Otaki
    • Organizer
      The 20th International Conference of the Japan Second Language Association
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習者による他動詞構造の習得:主語名詞句の有生性からの影響2020

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      情報学シンポジウム2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「他動詞と自動詞の区別と明示的指導―非対格動詞の場合―」『第二言語習得研究の科学2 言語の指導』2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「動詞の3区分とその指導法」『英語のしくみと教え方 こころ・ことば・学びの理論をもとにして』2020

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248393
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi