• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Big-Fish-Little-Pond Effect in University English Education: The Appropriateness of Student Placement Based on Proficiency Level

Research Project

Project/Area Number 20K13152
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionToyo Eiwa University (2021-2023)
Hiroshima Jogakuin University (2020)

Principal Investigator

Sekitani Koki  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (60759843)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords井の中の蛙効果 / 習熟度別クラス / 学業的自己概念 / 学習動機 / 聞き役 / 傾聴技法 / 質問技法 / スピーキング / クラス内での位置づけ / 学習ストラテジー / 学習量 / 英語教育 / 大学英語教育 / 習熟度によるクラス分け / クラス内の位置づけの影響 / 日中比較
Outline of Research at the Start

本研究は、大学英語教育において、個人の英語運用能力が同じであっても習熟度水準が高いクラスに所属すると、自尊感情や動機づけなどが低下するという、「井の中の蛙効果」を検討する。具体的には、7000名以上の大学生を対象に、英語学習に対する学業的自己概念、動機づけ、学習ストラテジーの使用、学習量の変化が、所属する習熟度別クラス及びそのクラス内での位置づけによってどのように異なるのかを、そのプロセスとともに検証し、学生の専門間比較、国際比較を行う。本研究の成果は、プレイスメントのあり方の再考につながる可能性を秘めており、大学英語教育に大きな示唆を与えられると期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the “big-fish-little-pond effect” in Japanese university English as a foreign language education. The results suggested that mechanical placement based on proficiency tests does not always optimize learners’ academic self-concept and motivation in learning English. Subsequently, the study addressed how to minimize the disadvantages and maximize the advantages of having diverse learners in mixed-proficiency classes. The findings revealed that, in pair learning situations, directing attention to the quality and quantity of information to be conveyed (the conceptualizer) is more beneficial than focusing on formal accuracy (the formulator), at least in the short term. Furthermore, it was found that having a good listener with sufficient active listening and questioning skills is important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本において蓄積が少ないとされる「井の中の蛙効果」に関する研究に新たに知見を提供した。加えて、情意要因や学習スタイルなど、習熟度以外の要因によって新たなクラス編成を試行・検討することの必要性を示唆した。この点に学術的意義が認められる。また、多様な学習者が存在する教室を想定し、そのことによる不利益を低減し、利点を生かすことができる方法を模索した。本研究は、学習者同士の活動に着目し、しっかりと話を聞いてくれるよい聞き役を用意することの重要性を示した。このことは教育現場において一定の社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] The “Big-Fish-Little-Pond Effect” in EFL learning: Effects of class proficiency and relative class position on academic self-concept, learning motivation, and study time2022

    • Author(s)
      SEKITANI, Koki
    • Journal Title

      JACET Chugoku-Shikoku Chapter Research Bulletin

      Volume: 19 Pages: 37-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The importance of a peer who plays a listener’s role in English as a foreign language speaking practice: Effects of teaching active listening and questioning skills2022

    • Author(s)
      SEKITANI, Koki
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 66 Pages: 75-96

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の英語運用能力向上を規定する要因の習熟度別検討-動機づけ,学習ストラテジー,学業的自己概念,学習時間に着目して-2021

    • Author(s)
      関谷弘毅・磯部祐実子
    • Journal Title

      広島女学院大学大学院言語文化論叢

      Volume: 24 Pages: 1-16

    • NAID

      120006978994

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] What aspect of speech should novice EFL learners focus on to improve their speaking proficiency most effectively?2023

    • Author(s)
      Sekitani, K.
    • Organizer
      The 54th Annual Convention of the CASELE
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Should novice EFL learners direct their attention toward form accuracy or information volume while speaking? Case in which the interlocutor attempts to elicit utterances2023

    • Author(s)
      Sekitani, K.
    • Organizer
      KATE The 47th Annual Convention in Saitama
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi