Project/Area Number |
20K13277
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
|
Research Institution | Tenri University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 民俗芸能 / 俄 / 演技 / 創造性 / 即興性 / 大衆芸能 / 北部九州 / 大衆演芸 / 共同体 / 熊本 / 長崎 / 芸能伝承 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、演技の一回性・即興性を特徴とする俄(にわか)という民俗芸能を対象としたフィールドワークを実施し、演者と観客のやり取り、演技に対する評価のあり方、演技の制作過程などに注目して、「見る-見られる」関係と演技の創造性との具体的な相互関係を考察する。さらに、上記の考察を一般化するために、岐阜県美濃市、熊本県阿蘇郡高森町、長崎県新上五島町有川郷の3地域で調査を実施し、複数の民俗芸能の比較検討を通してより汎用性の高いモデルを構築する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined how performances in folk performing arts are created, focusing on the interaction between performers and audiences, their evaluation of performances, and the process of creating performances. Fieldwork was conducted in Mino City, Tondabayashi City, and Takamori Town, Aso Ward, focusing on the folk performing art of Niwaka, which is characterized by the ephemeral and improvisational nature of its performances. The results revealed the following: (1) local dialects and specific place names and characters shared within the region are used in the performances, thus putting current issues into a local context; (2) in addition to the audience "watching" the performance, it is necessary to pay attention to the influence of professional (full-time) performers in the performance creation process in some regions.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、観客という「見る」人々の存在を導入することによって、芸能実践の根幹である演者や観客といった人々の存在に焦点をあて、これらの人々が織りなす芸能伝承の複雑な動態を明らかにした。観客たちが地域固有の価値や審美の基準をもとに演技を評価するプロセスは、一般的な芝居に対する評価の基準とは異なるものである。こうした地域固有の価値観を共有した演者-観客の存在が民俗芸能の演技の創造性に大きく寄与していることを明らかにした点は、当該領域の発展を図るものである。
|