• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a variety of assessments to nurture the competence of scientific inquiry.

Research Project

Project/Area Number 20K13847
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

ONUKI MAMORU  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00823808)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords科学的実践 / 科学的探究 / 評価方法 / パフォーマンス課題 / プロジェクト / 教育方法 / カリキュラム / パフォーマンス評価 / ルーブリック / ポートフォリオ
Outline of Research at the Start

本研究では、理科教育や理数探究において科学的探究力を育む多面的な評価方法を開発することを目的とする。具体的には、科学的探究力の内実を知識面や技能面といった多面的な側面から精査し、それらを育み、評価する評価方法の在り方を理論的に整理する。加えて、国内外で連携している高等学校と共同で、科学的探究力を構成する要素に着目した多面的な評価方法の開発に向けた実践的な共同研究に取り組む。それにより、理科教育で科学的探究力を育むために達成すべき教育目標の内実やその配列、指導方法や評価方法と評価基準表を開発する。

Outline of Final Research Achievements

The following three points can be highlighted as achievements of this study. First, (1) by focusing on the theories and practices related to the development of scientific inquiry abilities in the United States, the nature of scientific inquiry, instructional methods and assessments were clarified through practical analysis and interview surveys. Next, (2) literature reviews and on-site investigations were conducted on schools in Japan aiming to develop scientific inquiry abilities through practical approach in the school setting, clarifying the results and challenges regarding assessments. Finally, (3) action research was carried out at collaborative research schools, and specific units, curricula, and assessments corresponding to the research findings from (1) were designed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果として、これまで多くの場合で実験や観察などのスキルの練習に留まっていた科学的探究の指導について、科学的概念や認識など多様な側面から幅広くアプローチすることができることが明らかになった。これにより、科学的に探究する力を評価する上でも、必ずしも技能面のみに着目するのではなく、そこで用いられている科学的概念や認識的な側面にも着目して検討する評価方法を構想する必要があることを明らかにした点が学術的意義の1つにある。加えて、社会的意義の1つとして、学校現場において教育課程の編成や指導方法の設計の場面においてもこれらを意識して設計する必要があることを明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] サンティアゴ・デ・コンポステーラ大学(スペイン)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universidad de Santiago de Compostela/Facultad de Ciencias de la Educacion/Departamento de Pedagogia y Didactica(スペイン)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Inclusive Education Practices in the Autonomous Region of Galicia : A Report of Visitation Survey from CEIP Monte dos Postes School2024

    • Author(s)
      大貫守,SANJUAN ROCA Maria del Mar,金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 72 Issue: 72 Pages: 15-27

    • DOI

      10.15088/0002000216

    • URL

      https://aichi-pu.repo.nii.ac.jp/records/2000216

    • Year and Date
      2024-02-29
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A study of the educational system in Spain : Focusing on Quality and Equity Aspects of Curriculum Organization2024

    • Author(s)
      SANJUAN ROCA Maria del Mar,大貫守,金箱亜希
    • Journal Title

      人間発達学研究

      Volume: 15 Issue: 15 Pages: 75-88

    • DOI

      10.15088/0002000226

    • URL

      https://aichi-pu.repo.nii.ac.jp/records/2000226

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カリキュラム編成における各種能力指導系統表の意義2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 507 Pages: 16-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] パートナー型ロボットとのプログラミング教育用ボードゲーム対戦が文系大学生に及ぼす学習効果2023

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・ 大貫守
    • Journal Title

      ファジィシステムシンポジウム講演論文集

      Volume: 39 Pages: 304-307

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校における科学的探究の指導の批判的検討――米国の取り組みを踏まえて2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      教育目標・評価学会 第 34 回大会発表要旨集

      Volume: 34 Pages: 38-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科のつながりをふまえたパフォーマンス課題づくりに関する検討―単元『グラフや表を用いて書こう』の実践に焦点を合わせて2023

    • Author(s)
      大貫守・原田雪乃
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 71 Pages: 101-110

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The study of elementary science: Aspects of Excellence and Equality2022

    • Author(s)
      MAMORU ONUKI
    • Journal Title

      Japan’s School Curriculum for the 2020s: Politics, Policy, and Pedagogy

      Volume: 1 Pages: 121-145

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ボードゲームで対戦しながら学習者とプログラミングを学ぶパートナー型ロボットの印象効果2022

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・大貫守・春田登紀雄
    • Journal Title

      ファジィシステムシンポジウム講演論文集

      Volume: 38 Pages: 234-238

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼少期における絵本を活用した科学的探究の指導の方策に関する検討―Picture Perfect Science Lessonの取り組みに着目して―2022

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      人間発達学研究

      Volume: 12 Pages: 17-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国につながる子どもたちの読みを深めるJSLカリキュラムに関する検討-単元『モチモチの木』の実践に焦点を合わせて-2022

    • Author(s)
      金箱亜希・大谷美里・大貫守
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 93-104

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【翻訳】コモンコア・スタンダード2022

    • Author(s)
      大貫守・金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 105-114

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 2000年以降の米国のカリキュラム研究の動向-コモンコア・スタンダードへの批判に着目して2022

    • Author(s)
      大貫守・金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 115-118

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間と教科との相互還流2021

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 9月号 Pages: 62-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校2年生の外国語活動におけるパフォーマンス課題を中核とした単元設計に関する検討-単元『体を動かそう』の実践に焦点を合わせて-2021

    • Author(s)
      大貫守・原田雪乃
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 13 Pages: 93-101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間における指導と評価の一体化2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 53(6) Pages: 54-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間における目標と評価2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 53(13) Pages: 52-55

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの科学教育カリキュラムと探究学習2024

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第14回中間研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of Partner Robots Playing Programm ing Educational Board Games Together on Beginning Programming Students2023

    • Author(s)
      Tomoki Inoue, Felix Jimenez, & Mamoru Onuki
    • Organizer
      Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 24rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パートナー型ロボットとのプログラミング教育用ボードゲーム対戦が文系大学生に及ぼす学習効果2023

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・ 大貫守
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会 ファジィシステムシンポジウム(FSS2023)第39回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における科学的探究の指導の批判的検討――米国の取り組みを踏まえて2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校生とプログラミング教育用ボードゲームを共に遊ぶパートナー型ロボットの印象の調査2023

    • Author(s)
      井上智貴, ジメネスフェリックス, 大貫守, 春田登紀雄
    • Organizer
      第53回東海ファジィ研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] O sistema educativo xapones2022

    • Author(s)
      Mamoru ONUKI
    • Organizer
      onferencia internacional de la Universidade de Santiago de Compostela
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Effect of Impression on learners during partnered robots learning programming while playing board games against each other2022

    • Author(s)
      Tomoki Inoue, Jimenez Felix, Haruta Tokio, & Mamoru Onuki
    • Organizer
      SCIS & ISIS 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ボードゲームで対戦しながら学習者とプログラミングを学ぶパートナー型ロボットの印象効果2022

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・大貫守・春田登紀雄
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける科学的探究力の評価に関する検討―NAEPの評価の枠組みに着目して―2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] アメリカにおける科学教育カリキュラム論の変遷2023

    • Author(s)
      大貫 守
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820807420
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 高等学校 「探究的な学習」の評価2023

    • Author(s)
      西岡 加名恵、大貫 守
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      476192926X
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] The study of elementary science: Aspects of Excellence and Equality(Japan’s School Curriculum for the 2020s: Politics, Policy, and Pedagogy)2022

    • Author(s)
      Mamoru Onuki
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 西岡加名恵編『高等学校 教科と探究の新しい学習評価――観点別評価とパフォーマンス評価実践事例集』(「ルーブリックの開発と活用」)2020

    • Author(s)
      西岡加名恵(大貫守 含む)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi