Project/Area Number |
20K13847
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Aichi Prefectural University |
Principal Investigator |
ONUKI MAMORU 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00823808)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 科学的実践 / 科学的探究 / 評価方法 / パフォーマンス課題 / プロジェクト / 教育方法 / カリキュラム / パフォーマンス評価 / ルーブリック / ポートフォリオ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、理科教育や理数探究において科学的探究力を育む多面的な評価方法を開発することを目的とする。具体的には、科学的探究力の内実を知識面や技能面といった多面的な側面から精査し、それらを育み、評価する評価方法の在り方を理論的に整理する。加えて、国内外で連携している高等学校と共同で、科学的探究力を構成する要素に着目した多面的な評価方法の開発に向けた実践的な共同研究に取り組む。それにより、理科教育で科学的探究力を育むために達成すべき教育目標の内実やその配列、指導方法や評価方法と評価基準表を開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
The following three points can be highlighted as achievements of this study. First, (1) by focusing on the theories and practices related to the development of scientific inquiry abilities in the United States, the nature of scientific inquiry, instructional methods and assessments were clarified through practical analysis and interview surveys. Next, (2) literature reviews and on-site investigations were conducted on schools in Japan aiming to develop scientific inquiry abilities through practical approach in the school setting, clarifying the results and challenges regarding assessments. Finally, (3) action research was carried out at collaborative research schools, and specific units, curricula, and assessments corresponding to the research findings from (1) were designed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果として、これまで多くの場合で実験や観察などのスキルの練習に留まっていた科学的探究の指導について、科学的概念や認識など多様な側面から幅広くアプローチすることができることが明らかになった。これにより、科学的に探究する力を評価する上でも、必ずしも技能面のみに着目するのではなく、そこで用いられている科学的概念や認識的な側面にも着目して検討する評価方法を構想する必要があることを明らかにした点が学術的意義の1つにある。加えて、社会的意義の1つとして、学校現場において教育課程の編成や指導方法の設計の場面においてもこれらを意識して設計する必要があることを明らかにした。
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