Development of Practical Strategies to Facilitate Children's Help-Seeking Preference
Project/Area Number |
20K13866
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
KONUMA Yutaka 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (50764289)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | いじめの避難訓練 / 援助要請 / 被援助志向性 / 小学生 / ロールプレイ / 実践方略 / 生徒指導 / 学校心理学 / 援助要請行動 / いじめの非難訓練 / 授業実践 / 児童 |
Outline of Research at the Start |
「援助要請」は、困ったときや悩みに直面した際に他者に助けを求める行為であり、親、教師、友人といった周囲の他者に相談するというような対処が考えられる。 「いじめ」研究における科学的実践と、「援助要請」研究で示されてきた援助要請(他者に助けを求める)に関連する諸要因(自尊心など)を融合させた授業実践(「いじめの非難訓練」)の体系化を志向し、児童の「援助要請」を促進していくことにある。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop practical strategies to promote children's help-seeking behavior. In developing these strategies, the study focused on experiential activities through role-playing of actually seeking and being asked for help, and developed it as a "bullying evacuation drill." The role-play was conducted using two scenarios, "consulting with a friend/being consulted" and "trying to consult a telephone counseling dial." Based on the practical results, the effectiveness of the "bullying evacuation drill" was scientifically demonstrated by changes in help-seeking desires, attitudes, and the benefits/cost awareness of help-seeking. It is believed that participants learned the importance of seeking help from trusted individuals when they cannot find solutions on their own.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、いじめに関する科学的なアプローチと援助要請に焦点を当て、児童が援助を求めやすくするための実践方略の開発を目的とした。実際に「援助を求める/求められる」というロールプレイを行い、「いじめの避難訓練」として体系化した。研究は5つの手続きによって実施された。その結果、児童が援助要請を行いやすくなることが確認され「いじめの避難訓練」の効果を科学的に実証できた。困難な状況において、誰に助けを求めることができるか、自分は何ができるのかを学ぶことができた。これは「自己指導能力」の獲得にも関連するものと言え、学校教育における授業実践として社会的意義をなすものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)