• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Educational Methods for Fostering Critical Thinking Skills in EFL: Focusing on the International Baccalaureate English Courses

Research Project

Project/Area Number 20K13884
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSagami Women's University (2023)
Meiji University (2020-2022)

Principal Investigator

AKATSUKA YUYA  相模女子大学, 学芸学部, 講師 (30760748)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords批判的思考 / 高次思考力 / 問い / 英語授業 / 第二言語習得 / 国際バカロレア / 教材開発 / 批判的思考態度 / 問いへの応答 / 英語難易度の判定 / 欧州言語参照枠 / 批判的思考態度の涵養 / 批判的思考力の育成 / 英語による生産型スキル / 学習指導要領との接合 / 英語授業アプローチ / 暗黙知としての教師の意識 / 批判的思考指導 / 国際バカロレアにおける教育諸理論 / 教育方法
Outline of Research at the Start

本研究では英語授業において批判的思考力を育成するための新たな教育方法を開発し、その一般化を図ることを目的とする。そこで、本研究で焦点を当てるのが「国際バカロレア・ディプロマプログラム(IBDP)」である。IBDPは高等学校段階を対象とした国際的な教育プログラムで、国や地域の枠組みを越えた制度設計がなされており、学習者の批判的思考力の育成を大きな特徴としている。近年、批判的思考力の育成は大学教育からでは遅く、少なくとも高等学校段階で実施するのが望ましいとする議論もある。そのため本研究では、IBDPの英語科目を切り口に、批判的思考力を高める英語教育が国内でどのように実施可能なのかを探究する。

Outline of Final Research Achievements

Educational theories employed in the IB programme for fostering critical thinking have been identified. One key strategy for teaching critical thinking is nurturing individuals to become humane persons, emphasising warmth and compassion. Additionally, the programme aims to refine critical thinking through collaborative learning by engaging with higher-order thinking level questions. Lessons based on these theories were implemented in high schools and universities. Both quantitative and qualitative analyses were conducted to examine the transformation in critical thinking attitudes among English learners and to identify practical challenges.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題では、IB認定校における実物資料の分析に加え、授業の参与観察、教師へのインタビュー調査を実施し、IBプログラムにおける批判的思考理論の特定を行った。その上で、特定した理論を踏まえた英語教材の開発に着手し、日本の英語教育の文脈においては機能するかを検証した。その結果、IBプログラムにおける理論を援用するのみでは批判的思考の深まりに十分に機能せず、IBプログラムにおける理論に加え、他者の視点に気付いたり、反駁したりする学習機会を取り入れることによって、日本語を母語とする英語学習者の批判的思考態度が深まることを定量的・定性的に明らかにできた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 国際バカロレア教育がめざす批判的思考 -創設者 A.D.C.ピーターソンの教育観に着目して-2024

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学 2023年度版

      Volume: なし Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エリクソンの概念型学習モデルの英語授業での適用-批判的思考理論との関係性と教師の熟達化の過程に着目して-2024

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 38 Pages: 1-19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 構成主義に基づく学習観と国際バカロレア教育2024

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Journal Title

      相模女子大学文化研究

      Volume: 42 Pages: 1-6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] IBの学習理論を踏まえた教材による批判的思考育成の検証ー授業場面及び英語使用場面での態度変容に着目してー2022

    • Author(s)
      赤塚祐哉, 菰田真由美, 安田明弘, 木村光宏
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 6 Pages: 57-69

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際バカロレアプログラムの導入拡大の背景と導入目的ーラバリーの教育改革論と国際バカロレア導入校のアドミッションポリシーに着目してー2022

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Journal Title

      文教大学国際学部紀要

      Volume: 33 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的思考育成を目的とした英語教材開発の試み ―国際バカロレアの批判的思考指導の方略に着目して―2022

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学

      Volume: 2021年度版 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Pedagogical Approach to Foster Critical Thinking Skills in Japanese EFL Learners2021

    • Author(s)
      Akatsuka Yuya
    • Journal Title

      IGI Global "Educational Reform and International Baccalaureate in the Asia-Pacific"

      Volume: 1 Pages: 37-56

    • DOI

      10.4018/978-1-7998-5107-3.ch003

    • ISBN
      9781799851073, 9781799851080
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Promoting Critical Thinking Skills in an Online EFL Environment2020

    • Author(s)
      Akatsuka Yuya
    • Journal Title

      Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 95-113

    • DOI

      10.25256/paal.24.2.5

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「問い」により駆動する英語授業 ―中級レベル英語学習者の批判的思考育成を目指す授業開発―2023

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Organizer
      英語授業研究学会・関東支部第276回例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレア・キャリア関連プログラム(IBCP)は、 アメリカ合衆国でどう取り組まれているのか: 予備的訪問調査に基づく第一報2023

    • Author(s)
      柳田 雅明 , 花井 渉 , 御手洗 明佳 , 飯田 直弘 , 赤塚 祐哉
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第8回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Acceptance of Concept-Based Learning Theory in International Baccalaureate's EFL Classes2023

    • Author(s)
      Yuya AKATSUKA
    • Organizer
      The 27th PAAL International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A brief introduction of EMI in Japan2023

    • Author(s)
      Yuya AKATSUKA
    • Organizer
      Organized joint presentation at the 197th Meeting of the Association for Next Generation Higher Education (National Kaohsiung University of Hospitality and Tourism.)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Integrated English for Critical Thinking2023

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Organizer
      日本英語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] エリクソンの概念型学習モデルを踏まえた教育方法の検討 ―国際バカロレアの批判的思考指導の方略・実践に着目して-2022

    • Author(s)
      赤塚 祐哉, 木村 光宏, 菰田 真由美, 安田 明弘
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第7回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Concept-based Curriculum Fostering Critical Thinking Skills2021

    • Author(s)
      Yuya AKATSUKA
    • Organizer
      The 25th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 批判的思考と英語運用力を育成する授業開発‐エリクソンの概念学習とエルダー・ポールの分析的質問に着目して-2021

    • Author(s)
      赤塚祐哉 , 菰田真由美 , 木村光宏 , 安田明弘
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第6回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンデマンド英語授業におけるクリティカルシンキング育成の試み2020

    • Author(s)
      赤塚祐哉
    • Organizer
      早稲田大学情報教育研究所「教育の国際化研究会」2020年度第3回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 国際バカロレア教育に学ぶ授業改善:資質・能力を育む学習指導案のつくり方2023

    • Author(s)
      御手洗 明佳、赤塚 祐哉、井上 志音、木村 光宏
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 国際バカロレア教育に学ぶ授業改善2023

    • Author(s)
      御手洗明佳, 赤塚 祐哉, 井上志音
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832192
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Research map

    • URL

      https://researchmap.jp/7000017408

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi