Project/Area Number |
20K13996
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | The Open University of Japan (2022-2023) Ibaraki University (2020-2021) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 動機づけ面接 / 来談者中心療法 / 生活場面面接 / 中核的価値 / 両価的葛藤の拡大 / 負の理想自己 / 生徒指導 / インシデントプロセス法 |
Outline of Research at the Start |
学校で生起する生徒指導上の課題、とくに授業離脱、反抗、パニックといった外在化された問題を起こす児童生徒は、受容的な態度で傾聴してもらうばかりでなく、「上手に説得してもらうこと、納得させてもらうこと」を求めている。そこで、変化への動機づけを高め、かつ自我の強化にもつながる面接法(納得感に焦点づけた説得的面接法)の開発を行う。現職教員のみならず、広く教員養成系の学生にも利用可能な面接法の教材を開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
There are many situations in which persuasive dialogue is required with school maladjusted students. From this perspective, the aim of this study was to develop a persuasive engagement method focusing on sututents' sense of conviction from the perspective of life space interview and motivational interviewing techniques. As a result, three key points for persuasive engagement were identified. The first was that rich closed questions as well as open questions are effective, the second was that it is necessary to have a perspective on developing pupils' needs, and the third was that engagement focused on pupils' values can promote insight.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校不適応的児童生徒に対するかかわり方として、学校では受容的な態度で共感的に傾聴する受動的なアプローチが選択されることが多い。その効果は非社会的問題行動においては認められるが、一方、反社会的問題行動に対する効果は限定的である。そこで、本研究はより積極的にかかわりを持とうとする際に必要となる技術や観点を見出すこととした。その結果、児童生徒の納得感に焦点づけて説得的にかかわるには、生活場面面接や動機づけ面接が有効であり、特に豊かなクローズドクエスチョン、ニーズの開発、価値観の掘り起こしという3つの観点からのアプローチが有効であることを見出したことに社会的意義を認めることができる。
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