• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a persuasive interviewing method focusing on conviction using the incident process method.

Research Project

Project/Area Number 20K13996
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionThe Open University of Japan (2022-2023)
Ibaraki University (2020-2021)

Principal Investigator

Maruyama Hiroto  放送大学, 教養学部, 教授 (50418620)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords動機づけ面接 / 来談者中心療法 / 生活場面面接 / 中核的価値 / 両価的葛藤の拡大 / 負の理想自己 / 生徒指導 / インシデントプロセス法
Outline of Research at the Start

学校で生起する生徒指導上の課題、とくに授業離脱、反抗、パニックといった外在化された問題を起こす児童生徒は、受容的な態度で傾聴してもらうばかりでなく、「上手に説得してもらうこと、納得させてもらうこと」を求めている。そこで、変化への動機づけを高め、かつ自我の強化にもつながる面接法(納得感に焦点づけた説得的面接法)の開発を行う。現職教員のみならず、広く教員養成系の学生にも利用可能な面接法の教材を開発する。

Outline of Final Research Achievements

There are many situations in which persuasive dialogue is required with school maladjusted students. From this perspective, the aim of this study was to develop a persuasive engagement method focusing on sututents' sense of conviction from the perspective of life space interview and motivational interviewing techniques.
As a result, three key points for persuasive engagement were identified. The first was that rich closed questions as well as open questions are effective, the second was that it is necessary to have a perspective on developing pupils' needs, and the third was that engagement focused on pupils' values can promote insight.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校不適応的児童生徒に対するかかわり方として、学校では受容的な態度で共感的に傾聴する受動的なアプローチが選択されることが多い。その効果は非社会的問題行動においては認められるが、一方、反社会的問題行動に対する効果は限定的である。そこで、本研究はより積極的にかかわりを持とうとする際に必要となる技術や観点を見出すこととした。その結果、児童生徒の納得感に焦点づけて説得的にかかわるには、生活場面面接や動機づけ面接が有効であり、特に豊かなクローズドクエスチョン、ニーズの開発、価値観の掘り起こしという3つの観点からのアプローチが有効であることを見出したことに社会的意義を認めることができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Development of Intervention with Students in Life Space Ⅱ Focus on Ambivalence and Core Value2022

    • Author(s)
      丸山 広人
    • Journal Title

      教育学部紀要(人文・社会科学・芸術)

      Volume: 71 Issue: 71 Pages: 163-178

    • DOI

      10.34405/00019997

    • URL

      https://rose-ibadai.repo.nii.ac.jp/records/20029

    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学級担任との協働ースクールカウンセラーの視点から―2022

    • Author(s)
      丸山広人
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 19 Pages: 77-82

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活場面における面接法の開発Ⅰ-表面行動からneedsを構築するために-2021

    • Author(s)
      丸山広人
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(人文・社会科学,芸術)

      Volume: 70 Pages: 165-179

    • NAID

      120007004394

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 家庭に居場所がない感覚に関する尺度作成の試み2021

    • Author(s)
      北條真衣、丸山広人
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(人文・社会科学,芸術)

      Volume: 70 Pages: 181-193

    • NAID

      120007004395

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学級担任との協働ースクールカウンセラーの視点からー2022

    • Author(s)
      丸山広人
    • Organizer
      日本学校健康相談学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育心理学特論2024

    • Author(s)
      進藤聡彦、丸山広人
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 心理と教育へのいざない2024

    • Author(s)
      苑復傑、向田久美子、佐藤仁美、丸山広人
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 臨床心理学特論2022

    • Author(s)
      丸山広人
    • Total Pages
      530
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595141911
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 臨床心理地域援助特論2021

    • Author(s)
      伊藤亜矢子、青木紀久代、平野直己、押江隆、池田琴恵、丸山広人
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595141461
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi