• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The studies on promoting and instruction of reasoning ability with a focus on systems thinking in biology education

Research Project

Project/Area Number 20K13998
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Yamamoto Takahiro  静岡大学, 教育学部, 助教 (50837698)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords生物教育 / 推論能力 / システム思考 / 育成と指導
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、生物教育における児童・生徒のシステム思考を中心とした推論能力の育成に向けた具体的な指導方法、授業展開、教材開発を考案し、学校現場における実証的な分析を通して、その有効性を確かめることである。
これまでの生物教育を鑑み、これからの生物教育を展望したとき、近年我が国においても求められている具体的な資質・能力の育成が急務となる。さらに、今後の生物教育においては、「考えて学ぶ生物教育」の可能性を見い出す必要があると考える。そこで、本研究では、資質・能力の一つとして「推論」、特にシステム思考を中心とした推論能力に着目し、育成するための指導方法、授業展開、教材開発を検討することとした。

Outline of Final Research Achievements

In 2020, we were able to scrutinize theories related to systems thinking in other countries and Japan, and conduct a recognition survey targeting Japanese high school students and teachers. In 2021, we were able to conduct a trial survey regarding online classes for children and students to promote systems thinking. In 2022, we were able to develop teaching materials and create lessons in ecology with the aim of promoting systems thinking in junior high school students. In 2023, we were able to publish one research paper on this research topic nationwide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

推論という概念に対して、「システム思考」に着目した研究アプローチをし、その理論の整理や学校教育への実用可能性を模索した点に、学術的意義及び社会的意義があると考える。また、児童・生徒・教師と幅広い研究対象に実践を試み、システム思考の概念やそれに関わる事象の存在を認知してもらったことに意義がある。特に本研究を通して、システム思考の概念を初めて知る人が多いとわかったことからも、システム思考の概念の広い周知が必要であり、その正しい概念の獲得、さらには応用方法まで幅広く認知されていくことが、この分野の研究を深く探究していく上で重要であると考察する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] The Current Reality of High School Teachers’ Perceptions of Systems Thinking in Science Education2023

    • Author(s)
      山本 高広
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 99-110

    • DOI

      10.11639/sjst.22043

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-07-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi