Project/Area Number |
20K14053
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Hokusei Gakuen University (2023) Miyagi Gakuin Women's University (2020-2022) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 自己調整 / 環境調整 / 合理的配慮 / 感覚過敏 / 感覚処理特性 |
Outline of Research at the Start |
障害者差別解消法の施行により合理的配慮の提供は義務となったが,学校現場において実現されているものは分かち書きや板書量の軽減など読み書き学習に関するものが多い。明るさのちらつきや音量の大小などといった感覚に対する合理的配慮には環境調整が有用だとされながらも,その程度は人それぞれで多様なために,学級で統一した調整は難しく教員の負担となる場合も多いからである。そこで,教員側にのみ合理的配慮としての環境調整を求めるのではなく,子どもたち自身がちょうどよい感覚を把握しながら「自ら楽になれる」ように周りの環境や自分の状態を調整するように仕掛ける方法を検討したい。
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Outline of Final Research Achievements |
The present study aimed to examine environmental adjustment and self-regulation strategies for sensory processing characteristics. It was found that the accumulation of problems caused by sensory processing characteristics leads to psychological issues (ex., depressed mood, insomnia). The difficulty of setting up a uniform environmental adjustment strategy alone was due to individual differences in sensory processing characteristics. However, the results also showed that the individual's self-adjustment strategy is also involved. The possibility of avoiding or alleviating a certain degree of distress was demonstrated when accompanied by self-adjustment strategies. It is essential to consider the interaction between environmental adjustment and self-adjustment methods.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,感覚処理特性への合理的は配慮として有用とされている環境調整について,自己調整方略の視点を踏まえた検討を行った点に新規性があった。結果,個々の自己調整方法も一定の効果(困りの軽減,安心感の増強)があるという示唆を得ることができた。これらは療育・教育現場における支援方法への一助にもつながると考えられる。
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