• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of children's interpersonal interaction using engineered devices

Research Project

Project/Area Number 20K14071
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSenshu University (2021-2023)
Toyo Gakuen University (2020)

Principal Investigator

Tsukamoto Masashi  専修大学, 人間科学部, 講師 (90838773)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords心理学 / 工学 / RTK-GNSS / GPS / 対人距離 / 対人相互作用 / 子ども / 自閉スペクトラム症 / 社会的相互作用 / 視点取得 / 工学デバイス / 定量評価
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症のある子どもの割合は増加傾向にあり、その主要な特徴である対人相互作用の障害に焦点を当てた支援プログラムの構築が望まれている。本研究では、発達支援領域において注目されつつある工学デバイスのうち、モーションキャプチャと多視点カメラを活用することで、学齢期の自閉スペクトラム症のある子どもたちの仲間関係への有効な支援を確立することを目的とする。工学デバイスを用いることで、子どもたちの複雑かつダイナミックな対人相互作用を効率的に定量評価することが可能になり、また、自閉スペクトラム症児の仲間との対人相互作用を促進することが可能になることが予測される。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated whether interpersonal interactions in typically developing children and those with autism spectrum disorder in an outdoor environment can be quantitatively evaluated using a location-based measurement device (RTK-GNSS). Specifically, we measured positional information using RTK-GNSS during structured and free play between parents and children, and compared the interpersonal distance calculated from this information with behavioral data obtained through direct observation. The results indicate that RTK-GNSS can be a useful tool for automatically and easily examining changes in interpersonal interactions between parents and children throughout different periods of play.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援教育の現場では教育や支援の効果を検証することが求められるが、対人相互作用の評価には膨大な労力と時間がかかるなど、さまざまな困難が伴う。本研究では、近づいたり離れたりする子どもたちの複雑かつダイナミックな対人相互作用を、自動的かつ簡便に評価するための1つのツールとしてRTK-GNSSが有用であることが見いだされた。RTK-GNSSを用いた評価手法には、屋外という制約の多い環境の中での親子の接近行動などを定量的に評価できる可能性があり、その生起要因について詳細な検討を加えることで、将来的には対人相互作用を促進するための研究や実践の選択肢が増えると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Measuring Method and Evaluation of Interpersonal Distance Using RTK-GNSS During Parent-Child Outdoor Activity2024

    • Author(s)
      辻 愛里、塚本 匡
    • Journal Title

      The Transactions of Human Interface Society

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 117-124

    • DOI

      10.11184/his.26.1_117

    • ISSN
      1344-7262, 2186-8271
    • Year and Date
      2024-02-25
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Promoting Visual Perspective-taking Skills in an Adolescent with Autism and Intellectual Disabilities Using Multi-View Videos: A Pilot Case Study2023

    • Author(s)
      Tsukamoto Masashi、Wei Yaqiang、Nagai Takasuke、Kitahara Itaru、Takeuchi Koji、Yamamoto Junichi
    • Journal Title

      Journal of Developmental and Physical Disabilities

      Volume: - Issue: 1 Pages: 87-110

    • DOI

      10.1007/s10882-023-09897-6

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using tripartite group area as a measure of social interactions in pre-school children: A pilot study2021

    • Author(s)
      Tsukamoto Masashi、Tsuji Airi、Sekine Satoru、Omori Takahide、Suzuki Kenji、Yamamoto Junichi
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: - Issue: 5 Pages: 4155-4168

    • DOI

      10.1007/s12144-021-01671-1

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 構造化された遊びにおける親子の行動のRTK-GNSSによる定量評価2023

    • Author(s)
      塚本 匡、辻 愛里
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] RTK-GNSSを用いた子供の屋外遊びにおける対人距離計測2022

    • Author(s)
      辻 愛里・塚本 匡
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi