• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a framework for supporting the digitization of education and an FD program.

Research Project

Project/Area Number 20K14078
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Yoshida Lui  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (50755816)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsFD / アクティブラーニング / オンライン学習 / EdTech / ファカルティ・ディベロップメント / オンライン教育 / eラーニング
Outline of Research at the Start

オンライン学習の需要や重要性が近年増しているが、教員がオンライン学習に関する多数の知見を独自に調査および選定し、効果的に適用するのは困難である。そのため、教育のオンライン化に関する支援(FD: ファカルティ・ディベロップメント)が必要だが、支援に関する体系的な知見は得られていない。
そこで、本研究では、教員による教育の効果的なオンライン化を実現するために必要な支援内容が体系的に示された基準枠組みを開発すること、およびその枠組みに基づいたオンライン型のFDプログラムを開発および実施し、その有用性を評価することを通して、質の高いオンライン学習の幅広い提供に貢献することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In response to the sudden demand for measures against COVID-19, we created and examined a framework while implementing necessary online FD (Faculty Development) programs. Specifically, we covered various topics such as methods for conducting classes using the web conference system Zoom, implementing on-demand classes using videos and texts, and considering communication capacity based on students' internet environment.

During this process, it was difficult to aggregate opinions online. Therefore, we developed a web platform to encourage opinion aggregation and conducted its utilization and evaluation. The results of a questionnaire survey showed that the usefulness of the system and the overall workshop were highly rated. Through these efforts, we were able to present a new format for FD programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教育のオンライン化を支援するFDプログラムを開発,実施,評価することで,オンライン学習の質を全体的に向上させる教員支援に関する知見を提供している点で学術的にも社会的にも意義深い.また,本研究を通して開発したシステム自体の有用性は高く,FDに留まらず,幅広い教育場面で活用できる点で社会的意義が大きい.そして,本研究を通して提示した新たなFDの形式は今後のFD活動において新たな選択肢となる可能性がある点で,学術的意義および社会的意義は大きい.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Presentation] オンラインにおける意見交換及び集約を促すWebシステム「LearnWiz One」の開発と評価2022

    • Author(s)
      吉田塁,中條麟太郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Development and evaluation of LearnWiz One, a web system to facilitate online exchange and aggregation of opinions2022

    • Author(s)
      Lui Yoshida, Rintaro Chujo
    • Organizer
      4th Asia-Pacific Conference on Education, Teaching & Technology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EdTech「LearnWiz One」実践発表2022

    • Author(s)
      吉田塁,中條麟太郎,沖奈保子
    • Organizer
      日本アクティブ・ラーニング学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] リフレクションを可視化する ティーチング・ポートフォリオ・チャート作成講座【Web解説動画付】2021

    • Author(s)
      栗田 佳代子、吉田 塁
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260044776
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学習評価ハンドブック2020

    • Author(s)
      エリザベス F バークレイ著、クレア ハウエル メジャー著、東京大学教養教育高度化機構アクティブラーニング部門監訳、吉田 塁監訳
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513531
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] プログラム、情報処理装置、方法、およびシステム2022

    • Inventor(s)
      吉田塁,中條麟太郎
    • Industrial Property Rights Holder
      吉田塁,中條麟太郎
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2022-132269
    • Filing Date
      2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi