• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Strategies for Effective Training Transfer in University Staff Development in Japan

Research Project

Project/Area Number 20K14085
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKindai University (2023)
Ehime University (2020-2022)

Principal Investigator

TAKENAKA Yoshikazu  近畿大学, IR・教育支援センター, 准教授 (80834100)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords研修転移 / スタッフ・ディベロップメント / ファカルティ・ディベロップメント / 大学職員 / 大学教員 / 行動変容 / 業績向上 / 組織開発 / 大学教職員
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、日本の大学の教職員がともに参加する研修(Staff Development: SD)における研修転移を促進するための効果的な介入方法を明らかにすることである。
2020年度(1年目)は、研修転移関連の文献調査と、事例調査や質問紙調査を通じて、SDの研修転移における効果と課題を明らかにし、研修転移を促すための介入の全体像を示す仮説モデルを構築する。
2021年度(2年目)以降は、仮説モデルに基づくSDの設計と実践を行う。実践の評価結果をもとに、仮説モデルとSDの双方を修正する。以上の過程を繰り返し、SDの研修転移を促すための介入モデルと実践方法を示す。

Outline of Final Research Achievements

This study investigates the characteristics of Staff Development (SD) programs and participant traits that enhance training transfer among faculty and staff in Japanese universities. It identifies that both intrinsic factors - such as individual motivation, self-efficacy, and the practical application of training content - and extrinsic factors, including supervisors' attitudes towards training and participants' own job responsibilities, significantly influence training effectiveness. Additionally, the study establishes that SD programs incorporating tailored action plans and advisory support specifically aimed at addressing workplace challenges substantially increase the likelihood of training transfer. These findings offer some insights into designing SD programs that are responsive to diverse participant needs and educational environments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学教職員を対象とした研修において、研修転移を促進する要因や課題を明らかにした点で、高等教育研究ならびに教育工学研究の分野における学術的意義を有していると考えられる。また、本研究から得られた知見は、参加者の多様なニーズや教育環境に対応したSDプログラムを設計する上で、示唆を与えるものという点において社会的意義を見出すことができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 「ファカルティ・ディベロッパー(FDer)養成講座」の実践とその評価2023

    • Author(s)
      竹中喜一, 上月翔太, 藤本正己
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 71-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学のIR 担当者養成研修の成果と課題―研修転移に着目して―2022

    • Author(s)
      竹中喜一、中井俊樹
    • Journal Title

      高等教育開発

      Volume: 1 Pages: 37-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔実施による新任教員研修の成果と課題―愛媛大学授業デザインワークショップにおける実践をもとに―2021

    • Author(s)
      竹中喜一、仲道雅輝、村田晋也、中井俊樹、小林直人
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 165-172

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 行動変容や業績向上を促す SD(Staff Development)設計の方法論-仮説モデルの提案-2021

    • Author(s)
      竹中喜一
    • Journal Title

      大学事務組織研究

      Volume: 7 Pages: 89-105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 卒業研究ルーブリック作成に向けた研修の設計と実践2023

    • Author(s)
      竹中喜一
    • Organizer
      四国地区大学教職員能力開発ネットワークSPODフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スタッフ・ディベロップメントにおける研修転移の現状と課題─四国地区教職員能力開発ネットワーク(SPOD)加盟校職員を対象とした調査をもとに─2022

    • Author(s)
      竹中喜一, 藤本正己, 上月翔太
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] FD担当者養成研修の実践とその評価―研修転移の枠組みを活用して―2022

    • Author(s)
      竹中喜一, 藤本正己, 上月翔太
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学のSD担当者養成研修における研修転移の効果と課題2021

    • Author(s)
      竹中喜一、中井俊樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 愛媛大学における新任教員研修のオンライン実施に向けた再設計2020

    • Author(s)
      竹中喜一、仲道雅輝、村田晋也、中井俊樹、小林直人
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi