• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effect of VR experience on creative thinking and understanding others

Research Project

Project/Area Number 20K14158
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionNational Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education (2021-2023)
Kyoto University (2020)

Principal Investigator

Ichimura Kenshiro  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 准教授 (50824926)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsバーチャルリアリティー / 創造性 / 拡散的思考 / 物語体験 / 演劇体験 / 他者理解能力 / マインドリーディング / 没入感 / ヴァーチャル・リアリティ / 社会情動的スキル / 非認知スキル / 創造的思考
Outline of Research at the Start

本研究では,VR体験が創造的思考と他者理解能力のそれぞれに及ぼす影響を検討する2つの研究を行う。VRの特徴を活かして要因を統制・操作する心理学実験を通して,実空間での先行研究における限界点を克服したより発展的な知見を得るとともに,VRを導入することで実空間以上に創造的思考と他者理解能力を高めることができるという教育的効果を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This project involved two studies: Study 1, which examined the effects of a VR space on creative thinking, and Study 2, which examined the effects of an immersive experience in a VR narrative on the ability to understand others.
In Study 1, two experiments examined the effects of manipulating the viewing medium and the VR space on a divergent thinking task. The results suggest that viewing images of a broad coast on a head-mounted display improves performance on a divergent thinking task.
Study 2 was newly accepted as a Grant-in-Aid for Scientific Research(c) in the fiscal year previous to the final year of the research project. We are currently working on an advanced research plan to verify the effects on the ability to understand others, including the experience of acting out a performance using VR.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究1については,これまで実空間で示されていた創造的思考を促進する環境の知見が,没入感の高いVR空間においても再現されることを示した点で学術的意義を持つ。今後より精密な要因操作に基づく検証を重ねることで,創造的活動に適したVR環境の構築などの社会的意義が期待される。
研究2については,先行研究では質問紙で測定される物語への没入と他者理解能力の相関関係が示されていたが,VRを用いて没入感を操作することで,物語への没入が他者理解能力を高めるという因果関係を明らかにできるという学術的意義を持つ。また,演劇が他者理解能力を高めるという,演劇体験の新たな価値の発見という社会的意義が期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Effects of virtual reality’s viewing medium and the environment’s spatial openness on divergent thinking2023

    • Author(s)
      Ichimura Kenshiro
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 18 Issue: 3 Pages: e0283632-e0283632

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0283632

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The relationship between achievement goals and meaningful work2022

    • Author(s)
      市村賢士郎,河村悠太,枡田恵,伊川美保,高橋雄介,楠見孝
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 93 Issue: 1 Pages: 51-57

    • DOI

      10.4992/jjpsy.93.20333

    • NAID

      130008159091

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Impact Bias in Regret: Comparisons Between Within-Subjects and Between-Subjects Designs, Kokaishita and Kuyashi, and the Presence and Absence of Reward2022

    • Author(s)
      Ichimura Kenshiro、Taoka Daiki 、Miyahara Rina
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コロナ禍における大学生の学習動機づけと授業満足との関連――オンライン授業と対面授業の比較――2022

    • Author(s)
      市村賢士郎
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] BGMの自己選択が持続的注意課題の取り組みに及ぼす影響:BGMを自分で選ぶとやる気が高まる2022

    • Author(s)
      市村 賢士郎・平井 志歩・水野 廉也
    • Organizer
      日本認知心理学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 後悔のインパクト・バイアスに及ぼす課題の性質と評定語の影響2021

    • Author(s)
      市村賢士郎・田岡大樹・宮原里奈
    • Organizer
      日本認知心理学会第18回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] VR空間の没入感と視覚的広さが創造性に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      市村賢士郎
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どもの育ちを考える 教育心理学2021

    • Author(s)
      高櫻 綾子・寳川 雅子・溝部 聡子・菅井 洋子・小林 正明・齋藤 久美子・石川 かおる・米田 英嗣・高橋 雄介・市村 賢士郎・熊谷 茂之・岩田 恵子・米田 陽子・後藤 崇志・鈴木 佳子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      4254600267
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi