• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The cognitive basis of the ability to interpret ambiguous utterances: focusing on "detection" and "response" to incongruence.

Research Project

Project/Area Number 20K14176
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokoha University (2022)
Kyushu Women's University (2020-2021)

Principal Investigator

Murakami Taro  常葉大学, 保育学部, 准教授 (20762074)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords指示対象付与 / 語用論 / 選択的信頼 / 他者意図理解 / 幼児 / 発達 / コミュニケーション / 乳幼児 / 曖昧発話 / 解釈
Outline of Research at the Start

本研究は、指示意図を解釈する語用論的処理「指示対象付与」に着目し、社会的場面(他者のやりとり場面)における幼児の指示対象付与方略の発達過程を、行動実験によって解明する。具体的には、①幼児は、文脈をふまえて曖昧な発話を適切に解釈する他者を選好(信頼)するか、②関連性がない発話であっても抑揚などの要因(ユーモラスな発話)によって他者の選好の程度が変化するかを検討する。さらには、③発話のズレを面白いと感じる反応はいつ頃からみられるかについても検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the pragmatic processing of interpreting referential intentions, "reference assignment". The study aimed to elucidate the developmental process of children's reference assignment strategy in social situations through behavioral experiments using the selective trust paradigm.
The results showed that the ability to evaluate the appropriateness of speech interpretation from a third-party perspective is present to some extent in 3- to 4-year-olds and that it is not until 5- to 6-year-olds that they are able to evaluate it explicitly. The results also showed that even 3- to 4-year-olds selectively learn from others who interpret appropriately rather than from others who do not interpret appropriately according to the context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果から、発話解釈の適切性を第三者的な視点から評価する能力は3-4歳児でもある程度みられ、明示的に評価できるようになるのは5-6歳児であることが示された。また、3-4歳児でも、文脈に応じた適切な解釈を行わない他者より適切な解釈を行う他者から選択的に学習をすることが示された。これらの結果から、二者間のコミュニケーションがかみ合っているかどうかを第三者的に評価する能力は幼児期において既に獲得しており、さらにはコミュニケーションがかみ合っていない人よりかみ合っている人から選択的に学習する可能性を示唆している。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 初年次PBL科目の学習成果にオンデマンド化が与える影響2022

    • Author(s)
      村上太郎、谷口幹也、佐藤(中村)紗和子、樋渡由貴、石川勝彦
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交差遅れモデルによる初年次PBL科目遠隔授業化の効果測定2022

    • Author(s)
      石川勝彦、村上太郎
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 25-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Baby’s Online Live Database: An Open Platform for Developmental Science2021

    • Author(s)
      Kato Masaharu、Doi Hirokazu、Meng Xianwei、Murakami Taro、Kajikawa Sachiyo、Otani Takashi、Itakura Shoji
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 12 Pages: 1-6

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2021.729302

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 絵本の絵を定量的に分類する尺度作成の試み2021

    • Author(s)
      村上太郎・小林哲生
    • Journal Title

      九州女子大学紀要

      Volume: 第57巻2号 Pages: 79-86

    • NAID

      120007089150

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文脈情報としての指さしの有無が笑いの解釈に与える影響2023

    • Author(s)
      村上太郎・伊藤理絵
    • Organizer
      日本発達心理学会 第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈情報としての指さしの角度が笑いの解釈に与える影響2023

    • Author(s)
      伊藤理絵・村上太郎
    • Organizer
      日本発達心理学会 第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業支援システムを用いたドキュメンテーションによるPBL型協働学修の効果評定2022

    • Author(s)
      谷口幹也, 佐藤(中村, 紗和子, 樋渡由貴, 村上太郎
    • Organizer
      2021年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンデマンド授業の導入がPBLの学習成果に与えた影響2022

    • Author(s)
      石川勝彦, 村上太郎
    • Organizer
      2021年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ハイブリット授業を通じたPBL型協働学修における協働力・批判的思考力の効果測定2022

    • Author(s)
      村上太郎, 石川勝彦, 佐藤(中村, 紗和子, 谷口幹也
    • Organizer
      2021年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Understanding and Production of teasing in young children: Japanese-French comparison from the analysis of interview with parents of 0 to 6 year-old children2021

    • Author(s)
      Hiroko Norimatsu, Akira Takada, Koichi Negayama, Minako Kimura, Sandra Solomiac, Romane Soucas, Helene Cochet, Quentin Guillon, Taro Murakami
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] When do children make others laugh?2021

    • Author(s)
      Taro Murakami
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公的自己意識の発達的起源に関する予備的検討2021

    • Author(s)
      村上太郎, 鹿子木康弘
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第21回学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 認定こども園における特別な支援を必要とする児への支援体制構築の試み2021

    • Author(s)
      村上太郎
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発話解釈の適切性に基づいて幼児は選択的に学習するか2021

    • Author(s)
      村上太郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子ども家庭支援の心理学2022

    • Author(s)
      中山 智哉、加藤 孝士
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031229
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 障がいのある子どもの保育・教育の実践2022

    • Author(s)
      中山 智哉、濱田 尚志、末成 妙子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762031216
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 介護福祉用語集2021

    • Author(s)
      介護福祉用語集編集委員会
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085934
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi