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Effect of Mover Movement on Output Maximization in Dual-type Free-piston Engine Generator

Research Project

Project/Area Number 20K14714
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 21010:Power engineering-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Sato Mitsuhide  信州大学, 学術研究院工学系, 助教 (80793968)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsリニア発電機 / フリーピストンエンジン / 発電制御 / 速度制御 / インバータ制御 / 発電損失 / 熱損失 / 摩擦損失 / 出力最大化 / 可動子動作
Outline of Research at the Start

フリーピストン式エンジン発電機はクランクを用いないために、機械損失の低減が可能となるが、リニア発電機の発電損失が増加しやすい。
本研究では、エンジンを左右に設けるデュアル型フリーピストン式エンジン発電機を対象としてリニア発電機を設計・製作する。リニア発電機の可動子動作が制御可能という特徴を活かし、可動子のストローク延長や高速化に伴う発電損失の改善効果を明らかにする。また、可動子の挙動変化に伴ってエンジンに与える影響を明らかにし、出力を最大化するための可動子挙動を解明する。

Outline of Final Research Achievements

This research confirms the influence of intermittent speed control on power running suppression in a dual-cylinder FPEG. Experimental results indicate that this control suppresses power timing and enables continuous combustion. In addition, simulation and experimental results clarify the effects of the control range of intermittent speed control on power generation efficiency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

フリーピストンリニア発電機はクランクなどの運動変換機構を利用しないため、ピストンは機械的な制約を受けない。そのため、リニア発電機の電流をインバータ制御で調整することで、ピストンの運動を自在にコントロール可能となる。一方、左右にシリンダを使用するデュアルシリンダ型機構はエンジンの燃焼変動が発生しやすいため、左右の上死点位置を高精度に維持しながら力行運転せずに発電運転のみで燃焼を継続することが求められている。本研究では、断続的に速度制御をオンオフを切り替えることで、発電運転のみで一定の上死点位置精度を維持可能であることを確認した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Effect of Nonlinear Spring Characteristicson the Efficiency of Free-Piston Engine Generator2022

    • Author(s)
      Shoma Irie, Mitsuhide Sato, Tsutomu Mizuno, Fumiya Nishimura, Kaname Naganuma
    • Journal Title

      Energies

      Volume: 15 Issue: 20 Pages: 1-17

    • DOI

      10.3390/en15207579

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 電気自動車の航続距離・電費改善を支える技術開発:自動車の省エネに向けたフリーピストンエンジンリニア発電システム2022

    • Author(s)
      佐藤 光秀
    • Journal Title

      月刊車載テクノロジー

      Volume: 10 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Generator design considering mover action to improve energy conversion efficiency in a free-piston engine generator2021

    • Author(s)
      Mitsuhide Sato, Shoma Irie, Jianping Zheng, Tsutomu Mizuno, Fumiya Nishimura, Kaname Naganuma
    • Journal Title

      Electronics

      Volume: 10 Issue: 17 Pages: 2142-2142

    • DOI

      10.3390/electronics10172142

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] High power density by combining of a double stator and an opposite-magnets linear generator in a dual-type free-piston engine generator2021

    • Author(s)
      Mitsuhide Sato, Masami Nirei, Yuichiro Yamanaka, Yinggang Bu, Tsutomu Mizuno
    • Journal Title

      International Journal of Applied Electromagnetics and Mechanics

      Volume: 65 Issue: 2 Pages: 355-370

    • DOI

      10.3233/jae-190158

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Resonant Combustion Start Considering Potential Energy of Free-Piston Engine Generator2020

    • Author(s)
      Mitsuhide Sato, Takumi Goto, Jianping Zheng, Shoma Irie
    • Journal Title

      Energies

      Volume: 13 Issue: 21 Pages: 5754-5754

    • DOI

      10.3390/en13215754

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] フリーピストンエンジン発電機における燃焼変動外乱時に回生運転を継続する制御法2022

    • Author(s)
      入江 渉馬,佐藤 光秀,水野 勉,長沼 要
    • Organizer
      電気学会 リニアドライブ研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 4ストロークエンジンを用いるためのクアッド型フリーピストンリニア発電機の提案2022

    • Author(s)
      入江 渉馬,佐藤 光秀,水野 勉,西村 郁弥,長沼 要
    • Organizer
      電気学会 リニアドライブ研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Quad-Cylinder Structure for Electrical Loss Reduction in Free-Piston Engine Linear Generator with Four-Stroke Engine2022

    • Author(s)
      Shoma Irie, Mitsuhide Sato, Tsutomu Mizuno, Fumiya Nishimura, Kaname Naganuma
    • Organizer
      SPEC 2022 (IEEE Southern Power Electronics Conference)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デュアル型リニア発電エンジンにおける可動子動作履歴の変化に伴う損失低減効果2021

    • Author(s)
      入江 渉馬,鄭 建平,佐藤 光秀,水野 勉,西村 郁弥,長沼 要
    • Organizer
      電気学会 リニアドライブ研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リニア発電エンジンのエネルギー変換効率最大化のための可動子動作を考慮したシステム構築法2021

    • Author(s)
      入江 渉馬,鄭 建平,佐藤 光秀,水野 勉,西村 郁弥,長沼 要
    • Organizer
      SEAD33(第33回「電磁力関連のダイナミクス」シンポジウム)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リニア発電エンジンの総合効率の向上を目的とする非線形ばね特性を考慮した駆動周波数の設定方法2021

    • Author(s)
      入江 渉馬,佐藤 光秀,水野 勉,西村 郁弥,長沼 要
    • Organizer
      電気学会 リニアドライブ研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Loss-Reduction Effect with the Variation in the Mover Motion in a Dual-Sided Free-Piston Engine Generator System2021

    • Author(s)
      Shoma Irie, Jianping Zheng, Mitsuhide Sato, Tsutomu Mizuno, Fumiya Nishimura, Kaname Naganuma
    • Organizer
      LDIA2021 (International Symposium on Linear Drives for Industry Applications)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improvement of Thermal Efficiency via High-Frequency Driving of Mover in Free-Piston Engine Linear Generator2020

    • Author(s)
      Jianping Zheng, Kaname Naganuma, Masami Nirei, Tatsuki Suzuki, Takumi Goto, Mitsuhide Sato, Yinggang Bu, Tsutomu Mizuno
    • Organizer
      ICEMS2020(International conference on Electronic Magnetics Systems)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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