The quantitative analysis of dental practical motion with optical motion capture system
Project/Area Number |
20K18802
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 57080:Social dentistry-related
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 歯学教育 / モーションキャプチャー / 動作解析 / モーションキャプチャ / 歯学診療 / 歯科診療 / 歯科臨床教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、歯科臨床技能教育における新たな評価方法の確立を目指し、歯学部生の技能水準の向上を図ることにある。 本研究ではスポーツ医学などの分野で注目されている光学式モーションキャプチャ・システムを用いて、歯科診療の基本的手技を人間工学的に解析し、定量的評価を可能とすること、また歯科診療動作によって得られるアウトプットについても定量的評価方法の確立を目指し、これを研究の最終目標とする。これまで客観的な評価が難しかった身体動作を定量的に評価可能とすることによって、本研究成果は将来的に歯科だけではなく、幅広い分野において、技能教育の新たな指導方法の確立の一助となる可能性を持つ。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, an optical motion capture system, which has attracted attention in the field of sports medicine, was used to ergonomically analyze and quantitatively evaluate basic dental procedures. We also aimed to establish a quantitative evaluation method for outputs such as impressions obtained from dental treatment procedures, and some of the outputs can now be measured. The research results were presented at academic conferences in Japan and peer-reviewed papers were submitted. Further research will be continued with the aim of applying the method to dental education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
信頼される歯科医師を養成することは歯科大学・大学歯学部の社会的使命であり、近年その責任は益々重くなっている。このため、国では全国共通の履修内容である歯学教育モデルコアカリキュラムや歯科医師臨床研修制度を導入するとともに、定期的にこれらの見直しを行ってきた。 現行の歯科臨床教育において、特に技能については診療参加型臨床実習を開始する前に共用試験OSCEでの確認が行われるのみである。歯科臨床における技能教育の立ち遅れは臨床実習のみならず臨床研修の形骸化を招き、今後大きな問題に発展することが懸念される。これらの問題を解決するためには、歯科臨床技能教育における新たな評価方法の確立が必要不可欠である。
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)