• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of straddle vault coaching method to be able to perform the straddle vault based on quantitative and qualitative data.

Research Project

Project/Area Number 20K19596
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Hayashi Ryohei  岐阜大学, 教育学部, 助教 (20805486)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords学校体育 / 小学生児童 / 器械運動 / 開脚跳び / バイオメカニクス / コーチング / 体育科教育 / 小学校体育 / 跳び箱運動
Outline of Research at the Start

本研究では小学校体育を対象として,文部科学省規格の跳び箱よりも長さの短い跳び箱と着手位置をより遠くに誘導するためのマットセンサーを用いて,どの小学校教員でも用いることが可能な,開脚跳びができるようになるための指導法の確立を目指す。
指導法を確立させるために,2年間の研究期間を設定し,開脚跳びができるようになることに対して,長さの短い跳び箱とマットセンサーのどちらの影響力が高いかを明らかにする。次に,2つの補助教具を用いて開脚跳びの指導を行った場合に,開脚跳びができない子どもがどのような過程を経て開脚跳びができるようになるのかを事例的に明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to establish an innovative method of teaching straddle vault using a mat sensor and a multistage vaulting box.
It was shown that the use of a multistage vaulting box was effective in increasing the success rate of the straddle vault , and the use of a mat sensor was effective in making the hand position farther away.
Furthermore, it was suggested that children who were not able to straddle vault could learn to jump with straddle vault by using the mat sensor in the process of gradually increasing the length of the box from 30 cm, 50 cm, 60 cm, to 80 cm.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で確立した指導法により,これまでに開脚跳びができなかった児童が,開脚跳びができるようになるための手段を新たに見出すことができた。これまでに,開脚跳びができない児童に対しては,跳び箱に見立てたビールケース等を用いた指導が行われてきた。しかし,こうした教具を跳び越えられたとしても,児童の中では跳び箱を跳べたという実感を味わえることができない。一方で,本研究の実験では,最終的に80 cmの跳び箱が跳べずに50 cmの跳び箱を跳べた児童が,「僕も跳び箱ができた!」と大喜びする姿が確認できた。したがって,本研究で確立した指導法は,運動が苦手な児童に対して,極めて有用な指導法になると考えられる。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Developmental characteristics in double- and single-leg jumping ability of elementary and junior high school students2022

    • Author(s)
      日置佑輔, 古橋侑季, 林 陵平
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 67 Issue: 0 Pages: 125-141

    • DOI

      10.5432/jjpehss.21066

    • NAID

      130008165392

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 運動が苦手な子どもを対象とした運動集中プログラムの指導効果2022

    • Author(s)
      小島莉緒, 春日晃章, 小栗和雄, 内藤譲, 林陵平, 鈴木康介, 小椋優作
    • Journal Title

      スポーツ健康科学研究

      Volume: 43 Pages: 15-27

    • NAID

      40022629394

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生児童の短距離走におけるスタート時の姿勢が加速局面の走速度に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      日置佑輔, 佐分利真由, 古橋侑季, 小椋優作, 鈴木康介, 林 陵平
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(自然科学)

      Volume: 45 Pages: 57-62

    • NAID

      120007044373

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 着手位置を聴覚的かつ視覚的に捉えられる多段階式の跳び箱を用いた開脚跳びの指導事例2020

    • Author(s)
      林 陵平, 中野 一寿, 吉本 昇平, 河野 優人, 鈴木 康介
    • Journal Title

      体育学研究

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 881-891

    • DOI

      10.5432/jjpehss.20047

    • NAID

      130007950435

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学生および中学生における片脚踏切跳躍能力の発達特性2021

    • Author(s)
      日置佑輔, 山田雄一郎, 金澤史斗, 古橋侑季, 吉本昇平, 林 陵平
    • Organizer
      第32回日本コーチング学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi