• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a model for physical education classes incorporating adapted sports and verification of its educational effects

Research Project

Project/Area Number 20K19627
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionKyoto University of Advanced Science (2023)
The International University of Kagoshima (2022)
Yonago National College of Technology (2020-2021)

Principal Investigator

HAMANAKA RYO  京都先端科学大学, 健康医療学部, 講師 (70846550)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsアダプテッド・スポーツ / 障害者スポーツ / 教養 / リベラルアーツ / 体育 / 身体知 / パラスポーツ / 障害 / インクルーシブ / 障害理解 / パラリンピック / 体育授業 / 高専 / ゴールボール / アダプテッドスポーツ / 運動学 / 共生 / PDCA
Outline of Research at the Start

共生社会を目指したインクルーシブ教育の一つとして,一般の体育授業における障害者スポーツが注目されつつある。しかし,現在,体育授業で障害者スポーツを実践する際に参考となる授業モデル(指導要領や単元構造図等)は示されていない.また,これまで障害者スポーツを体育授業で実施する意義やその教育効果について,あまり検証がされていない.
本研究は,高校生年代(16~18歳)を対象とした「障害者スポーツ」を取り入れた体育授業の授業モデル(90分5コマの単元構造図)を構築し,その教育効果について検証を行う.
【1】身体機能の制限による身体感性の変化
【2】学級集団意識の変化
【3】身体活動量の変化

Outline of Final Research Achievements

This study examined the effectiveness and validity of an experience program for adapted sports (including sports for the disabled) through a practical study. The following three effects were expected from the experience program. (1) Understanding of adapted sports, (2) Awareness of new physical knowledge, and (3) Change in view of disability.
As a result, we proposed the following three programs: (1) one 90-minute boccia experience aimed at understanding adapted sports, (2) three 90-minute goalball experiences aimed at gaining new physical knowledge, and (3) one 90-minute lecture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、体育授業等でアダプテッド・スポーツ(障害者スポーツも含む)の体験する意義や教育効果について示すことができた.また、本研究の成果として提案した90分5回のプログラムは、①アダプテッド・スポーツの理解②新たな身体知への気づき③スポーツ場面における障害観の変化の効果に期待ができる.
これまで現場ではアダプテッド・スポーツは手探りで実践されており、中には安易な障害体験に留まり、望ましくない障害観の形成に繋がることも危惧されていた.本研究では、視覚を制限するスポーツに関しては複数回の実践が必要となること等の留意事項もを示すことができた.本研究は今後の共生社会実現に寄与できる研究といえるだろう.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] ゴールボールを取り入れた体育授業の検討(第 2 報) :複数回の授業実践から得られた有効性と課題点2023

    • Author(s)
      濱中 良 , 宇野 直士 , 柴山 慧 , 飯干 明 , 金高 宏文 , 森 司朗 , 井福 裕俊
    • Journal Title

      鹿屋体育大学 学術研究紀要

      Volume: 61 Pages: 31-61

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ゴールボールを取り入れた体育授業の検討(第3報):新たな身体知への気づき・運動技能感・障害観の変化2023

    • Author(s)
      濱中 良, 飯干 明, 金高 宏文, 森 司朗, 井福 裕俊
    • Journal Title

      九州体育・スポーツ学研究

      Volume: 38-2 Pages: 21-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ボッチャを取り入れた体育授業の身体活動量および運動強度: 18-19歳を対象とした高専4年生の体育授業実践から2023

    • Author(s)
      濱中 良, 大野 政人
    • Journal Title

      山陰体育学研究

      Volume: 38 Pages: 1-6

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on adapted sports experience, interests, and knowledge between 16 and 20 years old2022

    • Author(s)
      濱中 良 , 宇野 直士
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Adapted Physical Activity and Physical Education

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 19-26

    • DOI

      10.32190/adsonline.202002

    • NAID

      130008070830

    • ISSN
      2432-8960
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ボッチャ体験によるアダプテッド・スポーツの意識変化 :高専生を対象とした授業の報告2022

    • Author(s)
      濱中 良, 宇野 直士, 柴山 慧
    • Journal Title

      アダプテッド・スポーツ科学

      Volume: 20 Pages: 101-107

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 16-20 歳を対象としたアダプテッド・スポーツの経験,興味・関心,知識に関する調査研究2022

    • Author(s)
      濱中 良, 宇野 直士
    • Journal Title

      アダプテッド体育・スポーツ学研究

      Volume: 7 Pages: 19-26

    • NAID

      130008070830

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 16-20 歳を対象としたアダプテッド・スポーツの経験,興味・関心,知識に関する調査研究2022

    • Author(s)
      濱中良,宇野直士
    • Journal Title

      アダプテッド体育・スポーツ学研究

      Volume: 7

    • NAID

      130008070830

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 高等専門学校におけるゴールボールを取り入れた体育授業プログラムの検討 :新たな身体知への気づきと障害観の変化2023

    • Author(s)
      濱中 良, 飯干 明, 金高 宏文, 森 司朗, 井福 裕俊
    • Organizer
      第73回 日本体育・スポーツ・健康学会 学校保健体育研究部会【課題B】口頭発表
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ゴールボール初心者のためのスローイング技能の向上を目指す教材の作成2023

    • Author(s)
      濱中良
    • Organizer
      第31回 視覚障害リハビリテーション研究発表大会 口頭発表
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Changes in exercise frequency and time during face-to-face lessons, school holidays, and online lessons: Online questionnaire survey for students aged 16-17 years2020

    • Author(s)
      Ryo Hamanaka, Tadashi Uno, Masaki Minami, Masato Ohno, Fernando Hiroshi Ichiya
    • Organizer
      2020 by European College of Sport Science
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi