Analysis of Musical Compositions based on Models for Harmonic Texture
Project/Area Number |
20K19947
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
|
Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
UEMURA Aiko 日本大学, 生産工学部, 助教 (00707862)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 音楽情報処理 / 自動作編曲 / 作編曲支援 / 音楽生成 / コード進行 / 和声解析 / 作曲支援 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目標は、音楽データにおいてハーモニーが含有する感性情報を捉え、機能和声とは異なる軸で音楽の魅力の核心に迫ることである。 本申請では、アマチュアがハーモニーの響きを手掛かりに楽曲生成ができる簡便なインタフェース作成への基礎検討として、リハーモナイズ(メロディは変更せずに元のコードを別のコードに置換し、曲の雰囲気に変化を付ける操作)された楽曲を用いて聴覚特性と音響分析を結び付けたモデルを設計し、ハーモニーの特徴を分析する。
|
Outline of Final Research Achievements |
We conducted music analysis and music generation by focusing on harmony. The main achievements are as follows: 1. We combined human auditory characteristics and acoustic analysis to improve a harmony generation model for considering chord progression, melodic constraints, and chord simultaneity. Our objective evaluation demonstrates that the number of standard chords increased, and the number of non-standard and dissonant chords decreased. 2. We proposed a system for arranging popular music from piano scores in the style of ballads. We designed ballad transformation rules such as broken chords and note reduction. Experimental results demonstrate that our system can enhance ballad-likeness.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の深層学習による楽曲生成や編曲の手法では、リハーモナイズされたデータが少ないこともあり、データから生成された結果が潜在空間内の周囲の学習データで補完されて、メロディに合わない不協和音が生成されるという問題があった。本研究では協和性を考慮した新たな手法を提案しており、当該分野への一定の貢献をもたらしたと考える。また、本研究の結果を応用することで、コードの響きのコントロールをユーザが行ったり、ユーザが提示されたコード進行を参考にして好みの進行を探索したりするシステムに応用できると考えている。
|
Report
(4 results)
Research Products
(7 results)