• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Active Learning Theory based on Enactive Brain for Education and Long-life Learning

Research Project

Project/Area Number 20K20337
Project/Area Number (Other) 18H05318 (2018-2019)
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)

Allocation TypeMulti-year Fund (2020)
Single-year Grants (2018-2019)
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKeio University (2021-2022)
National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (2019-2020)
Ochanomizu University (2018)

Principal Investigator

NIKI KAZUHISA  慶應義塾大学, 社会学研究科(三田), 訪問研究員 (30344211)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 緩利 誠  昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授 (80509406)
安藤 寿康  慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (30193105)
岩野 孝之  国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 研究員 (80415645)
内海 緒香  お茶の水女子大学, 人間発達教育科学研究所, 特任講師 (60735306)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥24,310,000 (Direct Cost: ¥18,700,000、Indirect Cost: ¥5,610,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywordsアクティブ・ラーニング / Enactive Brain / 教育改革 / 「脳科学と教育の架橋」研究 / 脳認知科学 / 行為の学習と記憶 / 構成的学習 / 生涯学習・発達 / 脳科学と教育の架橋研究 / Enactive Brain 理論&モデル / Enactigive Brain Model / 学習理論 / 生涯学習 / 行為の学びと記憶 / アクティブラーニング / 生涯発達 / 構成学習
Outline of Research at the Start

生涯にわたり自ら築きあげる必要があるアクティブ・ラーニング(以下ALと略)を正しく普及させる為に、ALの諸特性を説明する学習理論を脳認知科学アプローチにより構築する。即ち、① ALを説明するために、人間固有の「行為(=意図をもった行動)」および「行為の学習と記憶」をその基礎に据え、② 脳認知科学エビデンスに基づきALの学習現象を一貫して解明・説明する脳認知科学研究の確立を図る。この研究的挑戦により、ALの学習理論を脳認知科学エビデンスに基づき再構築し、さらに、生徒のWellBeingの形成をも視野におき、学齢に応じた適切なAL教育の設計にも役立つAL学習理論として完成させることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The Enactive Brain Theory & Model was developed to create a new framework for research on "bridging brain science and education" that can consistently elucidate and explain, based on biological and brain science evidence, the lifelong active and proactive "learning and growth" of students who acquire and share language, knowledge, and skills through collaborative acts in a social culture environment. By using the Enactive Brain Theory and Model as a foundation for the learning theory of active learning (AL), the importance of the socio-cultural environment of the classroom, the independent and active "learning and growth" of students, and the importance of the "act of teaching" as a socially cooperative act of the teacher who intervenes in this process were clarified and examined from a new perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究プロジェクトは、生物学的・脳科学的エビデンスに基づき、生涯に渡る「学びと成長」を一貫して論じることができる積極的な脳 Enactive Brain理論&モデルを構築し、「脳科学と教育の架橋」研究分野を新しく創出した。
この研究成果は、AL教育設計の指針として価値があるだけでなく、人間が社会文化の中で言語や知識、スキルを社会的に習得し、主体的・能動的に「学び成長」し、協調的社会的活動をとおして社会文化の構築にかかわる身体的・精神的・社会的に健康(Well-Being)な自立したエキスパート行為者の「学びと成長」、「生涯学習」へも寄与できるなど、大きな社会的意義とインパクトを持つ。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (59 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (8 results)

  • [Int'l Joint Research] Capital Normal University/Shaoxing University/Chinese Academy of Science(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Capital Normal University of Beijing/Shaoxing University/Chinese Academy of Science(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chinese Academy of Science/Capital Normal University of Beijing(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chinese Academy of Science/Capital Normal University of Beijing(中国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行為主体性をどう捉え、いかに育むか? -脳科学と教育の架橋・融合に向けた試論的考察-2023

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、安藤寿康
    • Journal Title

      研究報告書

      Volume: 1 Pages: 1-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもは未来であるとは? ~「学びと成長」と「社会・文化」との関係を脳に探る~2023

    • Author(s)
      仁木和久
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 25 Pages: 14-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The optimal balance of controlled and spontaneous processing in insight problem solving: fMRI evidence from Chinese idiom guessing2023

    • Author(s)
      Di Liu、Lei Hao、Lei Han、Ying Zhou、Shaozheng Qin、Niki Kazuhisa、Wangbing Shen、Baoguo Shi、Jing Luo
    • Journal Title

      Psychophysiology

      Volume: 23 Issue: 7 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1111/psyp.14240

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 『考える』ことを考える2023

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 7 Pages: 13-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 効果的な学びの鍵を握る、脳のシステム2022

    • Author(s)
      仁木和久
    • Journal Title

      教育応援

      Volume: 55 Pages: 8-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間の学びと成長、Well Beingを支える3つの「脳の原理」2022

    • Author(s)
      仁木和久
    • Journal Title

      チャイルド サイエンス

      Volume: 23 Pages: 10-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間の学びと成長、Well Beingを支える3つの「脳の原理」2022

    • Author(s)
      仁木 和久
    • Journal Title

      チャイルド サイエンス

      Volume: 23 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究する学びづくりのプロセスで生じる困難や葛藤~「舞台裏」に注目した探索的分析を通じて~2022

    • Author(s)
      緩利誠、青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 7 Pages: 39-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びにおける豊かさとは?~Web検索を超えて~2022

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 6 Pages: 13-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Elucidating the nature of linguistic processing in insight2021

    • Author(s)
      Ze Zhang, Kazuhisa Niki, Jing Luo
    • Journal Title

      PsyCh Journal

      Volume: 10 Issue: 4 Pages: 534-549

    • DOI

      10.1002/pchj.456

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「学びの行為」を支える脳を知り、学びと教え、教育を考える2021

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、内海諸香
    • Journal Title

      主体的学び

      Volume: 7 Pages: 77-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学びの行為」を支えるEnactive Brainを知り、学びと自己成長、そして教育を考える2021

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、内海諸香、岩野孝之、安藤寿康
    • Journal Title

      チャイルド サイエンス

      Volume: 21 Pages: 35-35

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Function of the Hippocampus in Bridging Functional and Temporal Discontinuity2020

    • Author(s)
      Ze Zhang, Kazuhisa Niki, Jing Luo
    • Journal Title

      Neural Plasticity

      Volume: 2020 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1155/2020/1049721

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Function of medial temporal lobe and posterior middle temporal gyrus in forming creative associations2020

    • Author(s)
      Ze Zhang, Lulu Liu, Yue Li, Tengteng Tan, Kazuhisa Niki, Jing Luo
    • Journal Title

      Hippocampus

      Volume: 30 Issue: 12 Pages: 1257-1267

    • DOI

      10.1002/hipo.23253

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コロナ禍で真価が問われたカリキュラム政策2020

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教員過程研究報

      Volume: 5 Pages: 12-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「謎のベストセラー」、教科書を問い直す2019

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 4 Pages: 14-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Enactive Brain Theory and Education2022

    • Author(s)
      Kazuhisa Niki, Makoto Yururi, Jyuko Andou
    • Organizer
      IMBES 2022 International Confference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 行為主体性をどう捉え、いかに育むか? -脳科学と教育の架橋・融合に向けた試論的考察-2022

    • Author(s)
      仁木和久、安藤寿康、緩利誠
    • Organizer
      第81回日本教育学学会全国大会、ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 人間の「学びと成長」を支える積極的な脳システムモデル(Enactive Brain)2022

    • Author(s)
      仁木和久
    • Organizer
      第81回日本教育学学会全国大会、ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] DNAレベルで明らかにされる知能の遺伝的素質と行為主体的学習のための教育2022

    • Author(s)
      安藤寿康
    • Organizer
      第81回日本教育学学会全国大会、ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体性をどう捉え、いかに育むか? ―脳科学と教育の架橋・融合に向けた試論的考察― 教育学の立場から2022

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      第81回日本教育学学会全国大会、ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの学びと成長をささえる積極的な脳 Enactive Brain II ―社会・文化の中での概念・知識の獲得・形成―2022

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、安藤寿康
    • Organizer
      第18回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 積極的な脳 Enactive Brain に及ぼす遺伝の影響に関する考察 ―行動遺伝学の三原則との整合性をめざして―2022

    • Author(s)
      安藤寿康、仁木和久、緩利誠
    • Organizer
      第18回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもは未来であるとは? ~「学びと成長」と「社会・文化」との関係を脳に探る~2022

    • Author(s)
      仁木和久
    • Organizer
      第3回 子ども学コロキウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な探究の時間のカリキュラム開発経験と 学校組織開発の諸関係―高等学校教員を対象とする質問紙調査の結果から―2022

    • Author(s)
      緩利誠・安藤寿康
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回名古屋大学Web大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達行動遺伝学研究のこれまでとこれから2022

    • Author(s)
      安藤寿康・藤澤啓子
    • Organizer
      第33回日本発達心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 遺伝・脳・教育の三題噺2022

    • Author(s)
      安藤寿康
    • Organizer
      教育と社会の生物学的基盤研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学びの行為」を支えるEnactive Brainを知り、学びと自己成長、そして教育を考える2022

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、安藤寿康
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育の成功をどう定義づけるか?-Enactive Brainの仕組みとその発達の観点から~2022

    • Author(s)
      緩利誠、仁木和久、安藤寿康
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 語機能Triple Neuron起源論 脳の言語機能の起源を人間行為を支えるEnactive Brain IIに探る2021

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、安藤寿康
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「学びの行為」を支えるEnactive Brainを知り、学びと自己成長、そして教育を考える2021

    • Author(s)
      仁木和久、緩利誠、内海諸香、岩野孝之、安藤寿康
    • Organizer
      第17回子ども学会議サテライトポスター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Active Learning Theory based on Brain: Constructive, Motivational, Emotional, Goal-oriented Learning with Intentional Communication2020

    • Author(s)
      Kazuhisa Niki, Makoto Yururi, Shoka Utsumi
    • Organizer
      Integration of Inter-Displinary Research, Education, and Communication 2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの脳科学と教育実践への架橋を目指して ~人間固有の学びの構造と機能を知り,学びと教え,教育の再構築を共にデザインしよう~2019

    • Author(s)
      仁木和久・緩利誠・内海緒香・冨士原紀絵
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会, 企画ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの脳科学2019

    • Author(s)
      仁木和久・内海緒香・緩利誠・冨士原紀絵・岩野孝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを支える脳を知り、子どもの学びと成長に活かそう!2019

    • Author(s)
      仁木和久・緩利誠・内海緒香・岩野孝之・冨士原紀絵
    • Organizer
      子ども学会企画ラウンドテーブル、第16回子ども学会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングにおける「ポジティブ感情」の役割:「拡張・形成理論」2019

    • Author(s)
      仁木和久・緩利誠・内海緒香・岩野孝之・冨士原紀絵
    • Organizer
      第16回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1.5T MRI装置を用いた安静時機能的磁気共鳴映像法における撮像条件の検討2019

    • Author(s)
      山本 哲, 石井 大典, 川口 拓之, 山田 亨, 松田 圭司, 岩野 孝之, 河野 豊
    • Organizer
      第21回日本ヒト脳機能マッピング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Active Learning on Brain: Constructive, Motivational, Emotional, Goal-oriented and Self-Regulated Integrative Learning Theory2019

    • Author(s)
      Kazuhisa Niki, Makoto Yururi, Shoka Utsumi, Takayuki Iwano, Kie Fujiwara
    • Organizer
      Cognitive Neurosciece Confference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 脳科学とプレイフルラーニング2018

    • Author(s)
      仁木 和久
    • Organizer
      日本子ども学会第15回子ども学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ”Active Learning on Brain” プロジェクト ~「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの発足~2018

    • Author(s)
      仁木 和久、緩利 誠、内海緒香、岩野孝之、冨士原紀絵、榊原 洋一
    • Organizer
      日本子ども学会第15回子ども学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報処理の柔軟性と学習発達を支える脳アーキテクチャーの多次元性2018

    • Author(s)
      仁木 和久、緩利 誠、内海緒香、岩野孝之、冨士原紀絵、榊原 洋一
    • Organizer
      日本子ども学会第15回子ども学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 反省的実践家としての保育者の対話と省察: 認定こども園 園内研究会の記録から2018

    • Author(s)
      内海緒香、宮里暁美、仁木 和久、森永路子、川辺尚子
    • Organizer
      日本子ども学会第15回子ども学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] REM sleep deprivation alters functional brain connectivity related to amygdala and hippocampus2018

    • Author(s)
      Takayuki Iwano, Kosuke Kaida, Kazuhisa Niki
    • Organizer
      Neuroscience 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] REM sleep deprivation alters volume of orimary visual cortex and superior semilunar lobule of cerebellum2018

    • Author(s)
      岩野孝之, 仁木和久, 甲斐田幸佐
    • Organizer
      第41回日本神経科学大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間2023

    • Author(s)
      佐藤真・安藤福光・緩利誠
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081578
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 知っておきたい現在の医工学計測技術 ; fMRI2020

    • Author(s)
      仁木和久
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      4254335067
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] チャイルドサイエンス Vol.172019

    • Author(s)
      仁木 和久
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      日本子ども学会
    • ISBN
      9784909336033
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの紹介

    • URL

      https://www.blog.crn.or.jp/report/02/264.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの紹介(中国語版)

    • URL

      https://www.crn.net.cn/research/kodomo/20200218_001494.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Understand and Utilize the "Enactive Brain"

    • URL

      https://www.childresearch.net/papers/new/2019_04.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Annual Research Report
  • [Remarks] われわれの幸福のための中等教育カリキュラムの共創

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの紹介

    • URL

      https://www.blog.crn.or.jp/report/02/264.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの紹介(中国語版)

    • URL

      https://www.crn.net.cn/research/kodomo/20200218_001494.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] われわれの幸福のための中等教育カリキュラムの共創

    • URL

      https://www.openaccessgovernment.org/co-creating-a-secondary-education-curriculum-for-our-well-being/110538/?fbclid=IwAR3Hr2gVxFftG6bvvxx8yYgQeCiQ-kCWRbZr_iRJefaILuXWf478WA61pYg

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「アクティブ脳」を知り・活かす 脳認知科学プロジェクトの紹介 (中国語版)

    • URL

      https://www.crn.net.cn/research/kodomo/20200218_001494.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-07-20   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi